تماس با مرکز توانبخشی ایرانیان ، مشاوره فیزیوتراپی

فتق دیسک گردنی

فتق دیسک گردنی

فتق دیسک گردنی چیست ؟ : دیسک از دو بخش مرکزی و محیطی تشکیل شده است بخش مرکزی آن شامل یک ماده ژلاتینی است و بخش محیطی آن شامل فیبرهایی است که دور تا دور آن را می پوشاند. فتق دیسک گردنی.

هنگام ایستادن یا نشستن یا هر حالتی  که نیرو به مهره ها وارد می شود این نیرو توسط دو تا کمپارتمان جذب میشود که کمپارتمان قدامی همان دیسک بین مهره ای است و کمپارتمان عقبی فست مهره ای می باشد.در حالت عادی نیرو توسط بخش مرکزی جذب و به سمت بخش های محیطی پخش میشود.

فتق دیسک گردنی

وقتی که دیسک آسیب میبیند فیبر های اطراف ماده ژلاتینی پاره میشوند که این دذو حالت دارد اگر کامل پاره شوند دیسک از محل پاره شدگی بیرون میزند ولی اگر بخشی از فیبر ها پاره شوند دیسک بیرون نمیزند بلکه یک حالت برآمدگی در بخش دیسک بین مهره ای ایجاد میشود بر این اساس فتق دیسک گردنی به چهار مرحله تقسیم بندی میشود

۱-مرحله یک فتق دیسک گردنی :  DISK BULGING

۲-مرحله دو فتق دیسک گردنی : DISK PROTRUSION

۳- مرحله سوم فتق دیسک گردنی :DISK EXTRUSION

۴-مرحله چهارم فتق دیسک گردنی : DISK SEQUESTRATION

در مرحله یک چون همه فیبر ها پاره نشده انید فقط یک برامدگی داریم در مرحله دوم یک بیرون زدگی خفیف داریم در مرحله سوم بیرون زدگی شدید تر بوده و در مرحله چهارم یک تکه از دیسک جدا شده و به داخل کانالب نخاعی یا بخش های دیگر نفوذ میکند.از بین مراحل فتق دیسک گردنی سه مرحله اول آن فیزیوتراپی بسیار موثر است و درمان اصلی است ولی در مرحله چهارم جراحی مرحله اول درمان است.

فتق دیسک گردنی معمولا در افراد بین ۳۰ تا ۵۵ سال رخ می دهد.

فتق دیسک گردنی

فتق دیسک گردنی معمولا بین شگمان های گردنی c6-c7  و c5-c6 و c4-c5 رخ می دهد.بر اساس شدت و محل ضایعه بیمار میتواند انواع مختلف و الگوهای مختلفی از درد را گزارش دهد.درد معمولا در این عارضه یک طرفه بوده و درد گردن یا کتف و اندام فوقانی را میتواند شامل شود.ضمن این که علاوه بر درد بیمار از سوزن سوزن شدن بی حسی و ضعف عصب درگیر بعلت فتق دیسک گردنی مربوطه نیز شکایت میکند که ممکن است این حس ها را در انگشتان یا در ساعد و بازو و یا گردن و کتف ذاشته باشد.

در ضایعات دیسک گردنی اولین خط درمان فیزیوتراپی است و در صورت شدید بودن آسیب دیسک و احتمال فشار زیاد به نخاع فرد همان اول جراحی می گردد.نکته بسیار مهمی که به آن باید توجه شود این است که ضایعات دیسک در ناحیه گردن میتواند روی بلع فرد نیز تاثیر منفی بگذارد که افتراق این عامل با سایرز عوامل بوسیله یک فیزیوتراپیست امکان پذیر است.

جهت معاینه توسط پزشک و فیزیوتراپ به منظور درمان فتق دیسک گردن و همچنین انجام فیزیوتراپی و توانبخشی در منزل شما می توانید با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *