تماس با مرکز توانبخشی ایرانیان ، مشاوره فیزیوتراپی

چگونگی درمان آرتروز زانو با ورزش و بهبود زانو درد

درمان آرتروز زانو با ورزش

انسان تا زمانی که به بیماری گرفتار نشود قدر سلامتی خود را نمی‌داند. آرتروز زانو یکی از بیماری‌های شایع است که با درد همراه بوده و سبب مختل شدن زندگی فردی می‌شود. در ادامه چگونگی درمان آرتروز زانو با ورزش و بهبود زانو درد ارائه شده است. با ما همراه باشید و با ورزش‌هایی که برای زانو مناسب هستند بیشتر آشنا شوید

آرتروز زانو یک بیماری میان مفصلی است که در میان خانم‌ها شایع‌تر از آقایان است. این بیماری با عنوان بیماری مفصلی پیشرونده نیز شناخته می‌شود و استئوآرتریت و استئوآرتروز نام دیگر آن هستند. درمان آرتروز زانو با ورزش و بهبود زانو درد برای بیمارانی که به این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند بسیار حایز اهمیت است.

* توصیه می کنیم علاوه بر مقاله فعلی ، مقاله درمان زانو درد با فیزیوتراپی زانو را هم مطالعه نمایید. *

فیزیوتراپی در منزل تهران و خدمات درمان در منزل ، ۰۹۱۲۰۱۷۸۵۶۸ – ۰۲۱۲۸۴۲۲۹۶۹ ( مرکز توانبخشی ایرانیان )

آرتروز در جوامع امروزی به نام تخریب پیشرونده مفصل نیز معروف است و با افزایش سن پیشرفت آن بیشتر می‌شود. به همین دلیل آرتریت پیری نیز از دیگر نام‌هایی است که برای این بیماری انتخاب شده است. عوامل زیادی در بروز و پیشرفت این بیماری تاثیرگذار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش سن، عوامل ژنتیکی، نوع شغلی که فرد دارد، عوامل هورمونی و… اشاره کرد که می توان به درمان آرتروز زانو با ورزش در بهبودی این مشکلات کمک کرد.

اگر با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم از روش درمان آرتروز زانو با ورزش استفاده کرده و تاثیرات این بیماری را به حداقل میزان ممکن برسانید. تمریناتی که برای درمان این بیماری ارائه شده‌اند عضلات حمایت کننده زانو را تقویت کرده و انعطاف پذیری را در این ناحیه افزایش می‌دهند. با انجام این تمرینات ورزشی و صرف تنها چند دقیقه در روز می‌توانید تا حد زیادی تاثیرات این بیماری را کاهش داده و به دردهایی که در اثر آرتروز زانو رخ می‌دهند غلبه کنید. این تمرینات علاوه بر کاهش اثرات بیماری این امکان را برای فرد فراهم می‌کنند که با انجام تمرینات ورزشی همیشه زانویی سالم داشته باشد.

تمرین اول درمان آرتروز زانو با ورزش- بلند شدن روی پله

درمان آرتروز زانو با ورزش

برای انجام این تمرین ورزشی باید ابتدا پای چپ خود را روی پله قرار دهید و با دست نرده محافظ پله را برای حفظ تعادل خود بگیرید. سپس باید با پای چپ روی پله بلند شوید و بدن خود را به حالت صاف نگه دارید. توجه داشته باشید که پای راست نباید روی پله قرار بگیرد. این تمرین را دو ثانیه انجام داده و سپس به حالت اولیه خود باز گردید. حال پای راست خود را روی پله قرار دهید و بدون این که وزن خود را روی پای چپ بیندازید روی آن بلند شوید. این حرکت را باید ۶ بار تکرار کرده و سپس پاهای خود را عوض کنید و مجدداً حرکت را انجام دهید. اگر حس می‌کنید که امکان انجام دادن شش باره این حرکت به صورت مداوم را ندارید می‌توانید پس از این که سه بار هر حرکت را انجام دادید پای خود را تعویض کنید.

 تمرین دوم درمان آرتروز زانو با ورزش- حرکت بالا و پایین 

چگونگی درمان آرتروز زانو با ورزش

برای انجام این تمرین باید روی صندلی که هیچ دسته‌ای ندارد بنشینید و دست‌هایتان را کنار بدنتان قرار دهید. پس از این که در وضعیت تعادل قرار گرفتید باید کف پاها را نیز روی زمین به صورت صاف قرار دهید. حال باید به آرامی روی پاهایتان بلند شوید و صاف بایستید. پس از چند ثانیه به آرامی روی صندلی بنشینید و مجدداً این تمرین را تکرار کنید. مدت زمان انجام این تمرین ۱ دقیقه است. در صورتی که نمی‌توانید به راحتی از روی صندلی بلند شوید و وضعیت تعادلتان به هم می‌خورد می‌توانید از یک بالش استفاده کنید. بالش را روی نشیمن گاه صندلی قرار داده و سپس روی آن بنشینید تا بلند شدن و نشستن برای شما راحت‌تر باشد. توجه داشته باشید که هنگام بلند شدن و نشستن هنگام انجام این تمرین نباید زانو به سمت جلوتر یا به کنار پنجه پاها برود.

تمرین سوم درمان آرتروز زانو با ورزش- خم کردن زانو 

درمان آرتروز زانو

برای انجام این تمرین باید روی زمین نشسته و پاهای خود را مقابل بدنتان دراز کنید. حال باید پاها را کنار هم قرار دهید و دست‌هایتان را نیز به صورت حائل پشت بدن خود قرار دهید. سپس باید پنجه پای ران را روی زمین کشیده و به سمت باسن خود ببرید. هنگام انجام این تمرین باید در ناحیه ران احساس کشش را داشته باشید. در این حال پنج ثانیه بمانید و سپس پا را به حالت اول برگردانده و پس از استراحت مجدداً تمرین را تکرار کنید. تعداد دفعات انجام این تمرین ۱۰ بار است و پس از اتمام مراحل تمرین برای یک پا باید پاها را تعویض نمایید.

تمرین چهارم درمان آرتروز زانو با ورزش- غلتک زانو

بهبود زانو درد

برای انجام این تمرین باید روی یک زیرانداز دراز کشیده و زانوها را به گونه‌ای خم کنید که کف پاهایتان روی زمین قرار بگیرد. سپس باید دست‌هایتان را کنار بدن قرار داده و به سمت بالا نگاه کنید. حال باید هر دو زانو را به آرامی به اندازه‌ای به سمت راست ببرید که کشش در سمت پهلو و پشت را حس کنید. سپس باید به مدت پنج ثانیه در این حالت باقی بمانید و به آرامی به حال اول باز گردید و این بار زانوها را به سمت چپ ببرید. تعداد دفعات انجام این تمرین ورزشی ده مرتبه است.

تمرین پنجم درمان آرتروز زانو با ورزش- به پشت بلند کردن ران

ورزش و بهبود زانو درد

برای انجام این تمرین ورزشی باید روی یک زیر انداز به روی شکم دراز بکشید. سپس باید پاها را کنار هم قرار داده و دست‌ها را زیر چانه قرار دهید تا حائل بدن شوند. به سمت زمین نگاه کنید و پای راست را به صورت صاف حدود ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر از زمین بلند کنید. سپس چند ثانیه توقف کرده و پس از چند ثانیه استراحت مجدداً تمرین را انجام دهید. این تمرین را باید ۵ مرتبه برای هر پا انجام دهید.

 تمرین ششم درمان آرتروز زانو با ورزش- بلند کردن پهلویی پا

آرتروز زانو
درمان آرتروز زانو با ورزش

 

برای انجام این حرکت باید ابتدا به سمت پهلو روی زمین دراز بکشید و دست خود را به صورت حائل زیر سرتان قرار دهید. سپس پاها را صاف کرده و پایی که در قسمت بالا قرار درد را به آرامی بلند کنید. سپس چند ثانیه توقف کرده و پا را پایین بیاورید. حال باید مجدداً این حرکت را به تعداد ۲۰ بار تکرار کند و سپس روی پهلو دیگر دراز کشیده و حرکت را برای پای دیگر نیز انجام دهید. فراموش نکنید که پا را باید به اندازه‌ای بالا بیاورید که درد یا ناراحتی احساس نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *