تماس با مرکز توانبخشی ایرانیان ، مشاوره فیزیوتراپی

آسیب عصب سیاتیک

آسیب عصب سیاتیک

آسیب عصب سیاتیک: فشار بر ریشه های عصبی کمر که به پا تیر میکشد سیاتیک یا سیاتیکا نامیده میشود چون درد در عصب سیاتیک مسیر یکی از مهم ترین اعصاب بدن یعنی عصب سیاتیک است . اما عصب سیاتیک عصبی است که ازدرون لگن شروع شده و شاخه های آن تا انتهای پا را عصب دهی میکنند . بیمارها با آسیب عصب سیاتیک یکی از مواردی است که برای تشخیص ، درمان و توانبخشی به کلینیک های طب فیزیکی و توانبخشی و نوارعصب وعضله مراجعه میکند.

گاهی دردهای آن برای پزشک ها کم تر شناخته شده است و باعث درمان ناکافی بیمارها میشود . مثلا تا ۴۰ درصد بیمارهایی که تعویض مفصل لگن میکنند دچار دردهای ناشی از عصب سیاتیک میشوند که به درمان های معمول و مسکن های معمولی پاسخ نمیدهد . حتی برخی از بیمارهایی که تعویض مفصل ران انجام میدهند دچار آسیب عصب سیاتیک میشوند و باید درمان های خاص آن را دریافت کنند درغیر این صورت ، بخاطر تاخیر در روند توانبخشی، پاسخ به جراحی مناسب نخواهد بود . از طرف دیگر برخی از بیمارها پس از تزریق در ناحیه باسن دچار آسیب سیاتیک میشوند.

[irp posts=”6760″ name=”درمان درد سیاتیک”]

علت آسیب عصب سیاتیک

درموارد زیادی به علت تصادف موتورسیکلت یا ماشین است. شکستگی یا در رفتگی استخوان لگن هر دو می توانند باعث آسیب عصب سیاتیک شوند. قرار گرفتن طولانی مدت بدن در وضعیت نامناسب نیز میتواند باعث آسیب عصب سیاتیک بشود . مثلا در حین برخی از جراحی ها اگر وضعیت قرار گرفتن اندام متاسب نباشد میتواند منجر به آسیب سیاتیک گردد . در برخی از افرادی که داروهای خواب آور قوی استفاده میکنند احتمال آسیب سیاتیک در اثر خوابیدن نامناسب وجو دارد . درد های تیرکشنده از لگن به پا بعد از جراحی هایی مثل جراحی های زنان و اورولوژی میتواند به علت آسیب عصب سیاتیک باشد .

در افراد هموفیلی یا پس از جراحی یا افرادی که داروهای ضد انعقاد مثل وارفارین مصرف میکنند ممکن است به طور خود به خود یا به دنبال آسیب جزئی اطراف عصب خونریزی ایجاد شده و باعث ضعف اندام و درد ناشی از سیاتیک  شود .درمان زودرس آن میتواند به پیشگیری از عواقب بعدی پیشگیری نمایید .

آسیب عصب سیاتیک

 

نوعی از درگیری سیاتیک  به علت وجود بافت آندومتر در اطراف عصب ایجاد میشود. در این حالت همزمان با پریود دردی  درمسیر سیاتیک و به صورت تیر کشنده همراه با گزگز و مورمور ایجاد میشود. به تدریج ممکن است به علت ایجاد باف فیبری در اطراف عصب این درد مداوم تر شود .

[irp posts=”6766″ name=”ورزش سیاتیک”]

فیزیوتراپی عصب سیاتیک

گاهی تزریق دردناک باعث حالتی در پا میشود که به آن سندرم درد ناحیه ای کمپلکس میگویند . این حالت میتواند با درگیری عصب سیاتیک  یا بدون آن دیده شود . در این حالت بیمار از درد بسیار شدید اندام شکایت دارد و میتواند همراه با عرق کردن و قرمزی پا باشد. درمان هرچه سریع تر باید انجام بشود. در صورتی که این حالت مزمن شود درمان بسیار مشکل و گاهی غیر ممکن میشود. انجام هرگونه اقدامی که باعث افزایش درد در این بیمارها شود ممنوع است .  متاسفانه برخی از پزشک ها با این بیماری آشنایی ندارند . بعنوان مثال یکی از بیمارهای ما ۱۱ بار تحت عمل جراحی دیسک کمر قرار گرفته بود و با برنامه توان بخشی جامع، اقدامات طب فیزیکی و دارو درمانی تنها بهبود نسبی پیدا کرد.

متاسفانه نوزادان نیز از آسیب عصب سیاتیک در امان نیستند. تزریق های ناحیه باسن میتواند باعث این حالت شود . گاهی تزریق در شریان نافی بجای ورید نافی باعث آسیب سیاتیک میشود. در این حالت اسپاسم شدید شریانی باعث آسیب سیاتیک میشود.

 

جهت دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل با مرکز توانبخشی ایرانیان تماس حاصل نمایید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *