تماس با مرکز توانبخشی ایرانیان ، مشاوره فیزیوتراپی

انواع سکته مغزی

انواع سکته مغزی

انواع سکته مغزی ممکن است به وسیله لخته مسدود کننده جریان خون به مغز( سکته ایسکمیک ) و یا دراثر پارگی یک رگ خونی و ترواش خون به مغز ( سکته هموراژِک یا خون ریزی دهنده ) روی دهد.

انواع سکته مغزی

سکته ایسکمیک

در سکته ایسکمیک، لخته به واسطه باقی مانده های چربی در دیواره رگ ایجاد میشود .این حالت را آرترواسکلروزیس یا انسداد عروق میگویند.

این باقی مانده های چرب میتوانند باعث ایجاد ۲ نوع انسداد شوند:

ترومبوزمغزی که به ترومبوس( لخته خون ) اشاره میکند که درقسمت مسدود شده رگ ایجاد میشود.

آمبولیسم مغزی که عموما به یک لخته خون که درمحل دیگری از سیستم جریان خون و معمولا در قلب و عروق بزرگ فوقانی قفسه سینه و گردن تشکیل میشود، اشاره میکند.

سکته هموراژِیک

نوع هموراژیک، از یک رگ ضعیف شده که پاره شده و به داخل مغز خون ریزی میکند ، ناشی میشود .خون تجمع پیدا کرده و بافت مغزی را به هم فشرده میسازد.

[irp posts=”6464″ name=”علائم سکته مغزی و پیشگیری از سکته مغزی”]

حملات ایسکمیک موقت

این حالت شامل حمله های، خفیف اما اخطار دهنده سکته مغزی هستند.

درچنین حمله ای حالتهای مربوط به یک سکته ایسکمیک وجود دارند و علایم اخطار دهنده سکته مغزی شکل میگیرد اما انسداد( لخته خون ) برای زمان کوتاهی صورت میگیرد و خودبخود از طریق مکانیسم های نرمال برطرف میشود.

با آن که نشانه ها پس از مدت زمان کوتاهی برطرف میشوند این نوع سکته، اعلام خطری برای یک سکته مغزی احتمالی که ممکن است شدید هم باشد ، است لذا باید اقدامهای لازم بلافاصله صورت گیرد.

انواع سکته مغزی

[irp posts=”6881″ name=”توانبخشی سکته مغزی”]

درمان انواع سکته مغزی

به دلیل مکانیسم متفاوت، درمان انواع سکته مغزی نیز با هم فرق دارد. سکته ایسکمیک به وسیله حذف انسداد و برقراری مجدد جریان خون به مغز درمان میشود .این روش تحت عنوان درمان حاد نامیده میشود.

روش دیگر برای درمان سکته ایسکمیک روش پیش گیرانه است که خود شامل ۳ حالت است:

  • استفاه از داروهای ضدانعقاد مانند وارفارین و ضد پلاکت مانند آسپرین که باجلوگیری از انعقاد خون نقش مهمی درجلوگیری از انواع سکته مغزی دارند.
  • برداشتن انتهای آترومدار سرخرگ کاروتید روش دیگری است که طی آن انسداد رگ خونی با جراحی از سرخ رگ کاروتید برداشته میشود.
  • روش دیگر آنژیوپلاستی/استنت است که در آن پزشک ها از بالن و صفحه هاب فلزی کوچک به نام استنت برای بازکردن رگ استفاده میکنند.
[irp posts=”6896″ name=”درمان سکته مغزی با فیزیوتراپی”]

در سکته هموراژیک، پزشک ها به منظور جلوگیری از پارگی رگ و خون ریزی آنوریسم ها و بد شکلی های شریانی یک گیره فلزی را در قسمت قاعده به نام گردن آنوریسم قرار میدهند یا رگهای غیرطبیعی در بردارنده ناهنجاری شریانی را حذف میکنند که این روش مستلزم انجام جراحی است.

روش دیگر به نام اندووسکولار تهاجم کم تری دارد و مستلزم واردکردن کاتاتر از یک رگ بزرگ در پا یا دست است که به سمت آنوریسم هدایت شده و یک عامل مکانیکی مانند فنر برای جلوگیری از پارگی رگ در آن جا قرار داده میشود.

در صورتی که بیمار شما به انواع سکته مغزی دچار شده است و به فیزیوتراپی و توانبخشی سکته مغزی نیاز دارد می توانید بدون خارج کردن بیمار خود از منزل ، فیزیوتراپیست های ما در کمترین زمان بر بالین بیمار شما حاضر می شوند.

 

جهت دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل و توانبخشی در منزل برای درمان انواع سکته مغزی با ما تماس بگیرید.

۰۹۱۲۰۱۷۸۵۶۸ – ۰۲۱۲۸۴۲۲۹۶۹

مرکز توانبخشی ایرانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *