تماس با مرکز توانبخشی ایرانیان ، مشاوره فیزیوتراپی

فواید فیزیوتراپی چیست

فواید فیزیوتراپی چیست

فواید فیزیوتراپی چیست ؟ ممکن است برای هر فردی سوال باشد که فواید فیزیوتراپی چیست و چه نقشی در تسکین درد و درمان بیماری ها و اختلالات دارد ، در این مقاله شما را با تعریف فیزیوتراپی چیست ، مزایای فیزیوتراپی و کاربرد فیزیوتراپی آشنا می کنیم.

فیزیوتراپی یکی از کارهای بسیار حساس و مهم ، شامل بررسی اولیه ، تشخیص ، برنامه ریزی درمانی ، مداخلات و ارزیابی می باشد که جهت بهره مندی از فواید فیزوتراپی لازم است فیزیوتراپی توسط و یا تحت نظارت یک فیزیوتراپیست انجام شود.

فیزیوتراپ ها ، فیزیوتراپی را یک روش درمانی بسیار مناسب می دانند که با استفاده از آن می توان بیماری های مختلفی را درمان کرد. همچنین معتقدند که فواید فیزیوتراپی بسیار زیاد و ریسک آن بسیار پایین می باشد.

به کمک درمان با فیزیوتراپی می توان به افراد با سنین مختلف که به دلایل گوناگونی همچون مجروحیت ، بیماری و … توانایی حرکتی خود را از دست داده اند کمک کرد تا توانایی همانند گذشته توانایی جسمی خود را بدست بیاورند.

علاوه بر فیزیوتراپ ها ، پزشکان هم بر این باورند که فواید فیزیوتراپی روش درمانی بسیار کم ریسک می باشد که پس از بروز مشکل در افراد فیزیوتراپی را به آن ها توصیه می کنند.

فواید فیزیوتراپی چیست

فیزیوتراپی چیست  ؟

فیزیوتراپی شاخه ای علم پزشکی و روشی برای درمان اختلالات و بیماری های اسکلتی ، ماهیچه ای و عصبی می باشد. از مهم ترین اهداف و فواید فیزیوتراپی می توان به پیشگیری و درمان بیماری ، توانبخشی و افزایش سطح سلامت بیماران و جامعه اشاره نمود.

فیزیوتراپیست ها از روش های درمانی مختلفی برای درمان بیماری ها و رفع مشکلات جسمی استفاده می کنند. درمان دستی ، تمرینات ، آموزش نرمش های مخصوص ، الکتروتراپی ، لیزر پرتوان و شاک ویو  از جمله این روش ها می باشند که با استفاده از این روش ها به بیمار کمک می کنند تا بهبود یابد.

[irp posts=”7738″ name=”فواید فیزیوتراپی چیست”]

کاربرد فیزیوتراپی و بیماری های قابل درمان با فیزیوتراپی ؟

درمان با فیزیوتراپی در مقایسه با جراحی و سایر روش های درمانی کم هزینه تر و ایمن تر می باشد و تاثیر زیادی در بهبود مشکلات ناشی از بیماری ها دارد. همچنین فواید فیزیوتراپی بیشتر از فواید به سایر روش های درمانی است.  برخی از این بیماری ها و اختلالات قابل درمان با این روش عبارتند از :

  • فلج مغزی ، سکته مغزی ، ام اس ، پارکینسون و سایر بیماری های مغز و اعصاب
  • بیماری های مادرزادی همانند فلح اطفال ، فلج بلز ، دیستروفی عضلانی دوشن ، میلومننگوسل و …
  • بیماری ها و اختلال های اسکلتی و عضلانی همانند اسپوندیلیت آنکیلوزان ، سندرم تونل کارپال، تاندونیت ها ، بورسیت ها و …
  • مشکلات ارتوپدی همانند شکستگی استخوان ، توانبخشی بعد از جراحی ارتوپدی ، جراحی و تعویض مفصل و …
  • بیماری های مرتبط با روماتیسم همانند آرتریت روماتوئید ، آرتروز ، فیبرومیالژیا و سایر بیماری های مربوط به روماتیسم …

کاربرد و فواید فیزیوتراپی بسیار وسیع می باشد به گونه ای که در اکثر موارد می توان از فیزیوتراپی استفاده کرد. امروزه حتی در درمان اختلال ها و بیماری های ریوی و قبلی از فیزیوتراپی استفاده می شود.

پس از انجام جراحی های سنگین بدن بیمار دچار اختلال هایی می شود که می توان با استفاده از فیزیوتراپی در کوتاه مدت این گونه مشکلات و اختلالات پس از جراحی را برطرف کرد.

فواید و کاربرد فیزیوتراپی

 

فواید فیزیوتراپی و تاثیر فیزیوتراپی در درمان ؟

  • کاهش درد و از بین بردن درد : استفاده از روش های تحریک الکتریکی ( الکتروتراپی ) یا فراصوتی در فیزیوتراپی علاوه بر کاهش درد باعث افزایش توان ماهیچه ها و عملکرد مفاصل می شود. این روش از درمان باعث لوگیری از بازگشت درد می شود.
  • بهبود توان حرکتی : چنانچه مشکلاتی در حرکت کردن ، راه رفتن و ایستادن دارید ، فیزیوتراپی کمک می کند تا توانایی جسمی جهت حرکت کردن ، ریستادن و راه رفتن را بدست آورید.
  • پیشگیری از جراحی : در برخی از مشکلات و جراحت ها می توان از فیزیوتراپی جهت از بین بردن درد و درمان آن استفاده کرد که در صورت موفق بودن دیگر نیازی به جراحی نمی باشد. همچنین انجام فیزیوتراپی پس از جراحی باعث می شود تا جراحت زودتر بهبود یابد و بیمار زودتر به وضعیت عادی قبل از عمل جراحی برگردد.
  • حفظ تعادل بدن به منظور جلوگیری از زمین خوردن : در هنگام  معاینه فرد توسط فیزیوتراپ وضعیت تعادل و میزان احتمال افتادن فرد و بروز مشکلات و شکستگی های ناشی از افتادن بررسی می شود. در افرادی که خطر از دست دادن تعادل و افتادن بالا باشد فیزیوتراپ حرکات و تمرینات ورزشی متناسب با وضعیت او را معرفی می کند تا با انجام آنها خطر از دست دادن تعادل و افتادن فرد کمتر شود.
  • بهبود سریعتر آسیب های ورزشی و جلوگیری از آن ها : لازم است هر فرد ورزش های متناسب با شرایط جسمانی خود را انجام دهد تا آسیب کمتری به او وارد شود. فیزیوتراپیست ها به خوبی می دانند که ورزش های گوناگون چه آسیب هایی به بدن وارد می کنند و به همین جهت برای هر فرد حرکات ورزشی و تمرینات متناسب با شرایط او را معرفی می کنند.
  • رفع مشکلات جسمی بعد از سکته مغزی : سکته مغزی عوارض متعددی دارد که یکی از این عوارض از دست دادن قدرت و عملکرد طبیعی جسمی می باشد که به کمک فیزیوتراپی سکته مغزی می توان بخش هایی از بدن که دچار ضعف شده اند را قوی کرد تا تاثیر کمتری بر حرکات و زندگی روزمره بیمار داشته باشد. بهبود وضعیت جسمی پس از سکته مغزی یکی از فواید فیزیوتراپی می باشد.
  • رفع مشکلات ناشی از پیری : یکی از عارضه های ناشی از افزایش سن و پیری افزایش احتمال پوکی استخوان می باشد.  به کمک فیزیوتراپی می توان تحرک فرد مسن را افزایش داد تا برای مدت بیشتری از این مشکلات دور باشد.
  • بهبود مشکلات حرکتی و آسیب دیدگی ها در کودکان : از فیزیوتراپی می توان جهت بهبود و رفع مشکلات حرکتی کودکان و آسیب دیدگی ها استفاده نمود.
  • کمک به بهبود بیماری های قلبی و ریوی : در اکثر بیمارانی که به آن ها حمله قلبی دست می دهد پس از حمله قلبی از می توان از توانبخشی و فیزیوتراپی جهت بهبود عملکرد جسمی بدن استفاده کرد.
  • کنترل بیماری های عروقی و دیابت : تمرینات و ورزش های فیزیوتراپی نقش بسیار مهمی در تنظیم قند خون دارند که افراد مبتلا به دیابت می توانند از این حرکات و ورزش ها استفاده نمایند.
[irp posts=”8630″ name=”فواید و عوارض فیزیوتراپی با برق”]

تاثیر فیزیوتراپی در درمان

فواید فیزیوتراپی در منزل ؟

اغلب بیمارانی که به فیزیوتراپی احتیاج دارند به دلایلی همچون سکته مغزی ،  سکته قلبی ، بیماری های روماتیسمی ، کهولت سن ، جراحی های سنگین ، شکستگی و … قدرت و توانایی کافی برای مراجعه حضوری به کلینیک های فیزیوتراپی و توانبخشی را ندارند که در چنین مواقعی استفاده از خدمات فیزیوتراپی در منزل بهترین روش دریافت خدمات فیزیوتراپی و بهره مندی از فواید فیزیوتراپی می باشد.

فواید مهم خدمات فیزیوتراپی در منزل :

به صورت کلی برخی از فواید ، تاثیر و کاربرد فیزیوتراپی در درمان بیماری ها را بیان کردیم که در زیر شما را با مهم ترین فواید فیزیوتراپی در منزل آشنا می کنیم :

  • دسترسی آسان به خدمات فیزیوتراپی : دیگر نیاز نیست بیمار به صورت حضوری به مرکز فیزیوتراپی برود ، فیزیوتراپیست همراه با تجهیزات ضروری و لازم به منزل بیمار می رود و خدمات فیزیوتراپی را در منزل بیمار رائه می دهد.
  • بیماران دارای محدودیت های حرکتی از خطرات احتمالی ناشی از حرکت دادن در امان خواهند. نوع قابل حمل دستگاه های فیزیوتراپی موجود است که توسط فیزیوتراپیست به منزل بیمار برده می شود تا اقداماتی که در مراکز فیزیوتراپی برای بیمار انجام می شود در منزل انجام شود.
  • با رفتن فیزیوتراپیست به منزل بیمار ، هزینه ای برای رفت و آمد به مراکز فیزیوتراپی پرداخت نمی شود.
  • بر خلاف کلینیک های فیزیوتراپی که فیزیوتراپیست به صورت همزمان به چندین بیمار رسیدگی می کند ، در صورت استفاده از خدمات فیزیوتراپی در منزل فیزیوتراپی به صورت خصوصی انجام می شود. در این روش فیزیوتراپ کلیه وقت  هر جلسه را برای یک بیمار اختصاص می دهد که این باعث می شود تاثیر بیشتری در درمان و رفع مشکل داشته باشد.
  • یکی از مهم ترین فواید فیزیوتراپی در منزل ، درمان به صورت خصوصی می باشد. با توجه به اینکه درمان به صورت خصوصی است تمرینات دقیق تری انجام می شود که باعث بهبودی سریعتر بیمار می شود.

چنانچه به خدمات فیزیوتراپی در منزل نیاز دارید می توانید از خدمات مرکز توانبخشی ایرانیان بهره مند شوید. متخصصین ما در کمترین زمان ممکن در منزل شما حاضر می شوند و فیزیوتراپی و توانبخشی را به بهترین نحو ممکن انجام می دهند.

۰۹۱۲۰۱۷۸۵۶۸ – ۰۲۱۲۸۴۲۲۹۶۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *