تماس با مرکز توانبخشی ایرانیان ، مشاوره فیزیوتراپی

گفتار درمانی در منزل

گفتار درمانی در منزل

گفتار درمانی در منزل یا آسیب ‌شناسی گفتار و زبان(Speech Therapy) رشته‌ ای از علوم توانبخشی است که به ارزیابی و تشخیص اختلالات گفتار ، زبان ، و بلع می پردازد و هدف متخصصان گفتار درمانی در منزل ارئه ی روش های تشخیص و درمان این اختلالات در منزل می باشد.

فردی که دچار مشکل گفتاری شده است به کمک مختصصان گفتار درمانی و استفاده از خدمات گفتار درمانی در منزل می تواند درک و استفاده از زبان، حتی ارتباطات غیرکلامی خود را بهبود بخشد.

اغلب مشکلاتی که در گفتار و زبان پیش می آیند ریشه در مغز دارند. در سنین پایین به دلیل انعطاف پذیری بالای مغز، بسیاری از اختلالات ارتباطی را می توان راحت تر و سریع درمان کرد.

این اختلالات می توانند در نتیجه ی مشکلات متابولیک، ژنتیک، سندورم ها، ضربه و آسیب به مغز و حتی در نتیجه ی عادت های نادرست یا شیوه های تربیتی والدین ایجاد شوند که تمام آنها با گفتار درمانی بهنگام و استفاده از خدمات گفتار درمانی در منزل قابل درمان اند.

چهت دریافت خدمات گفتار درمانی ، کاردرمانی ، توانبخشی ، ویزیت و فیزیوتراپی در منزل با ما تماس بگیرید.

۰۹۱۲۰۱۷۸۵۶۸ – ۰۲۱۲۸۴۲۲۹۶۹

مرکز توانبخشی ایرانیان

این مقاله را به صورت صوتی گوش دهید:

 

گفتار درمانی در منزل

اهداف گفتار درمانی چیست ؟

شاید کلمه ی گفتار درمانی این تصور را ایجاد کند که حیطه ی فعالیت یا اهداف این روش فقط مختص بهبود تکلم و گفتار فرد است حال این که گفتار درمانی در منزل اهداف دیگری را هم در بر می گیرد از آن جمله است:

  • کمک به افرادی که اختلالات تلفظی دارند
  • کمک به افرادی که دچار لکنت زبان اند
  • کمک به کودکان و بزرگسالی که به هر دلیلی در گفتار و طرز تکلم مشکل دارند
  • کمک به طیف گسترده ای از افراد کم توانان ذهنی
  • کمک به افرادی که به هر دلیلی در برقراری ارتباط با محیط اطراف دچار مشکل اند
  • کمک به افرادی که دچار اختلالات حنجره شده اند
  • کمک به افرادی که اختلال در صوت یا صدا
  • ارائه ی راهکار های کاربردی به افرادی که دچار لکنت یا سایر اختلالات روانی-گفتاری شده اند
  • کمک به بیماران اوتیسمی
  • کمک به بیماران پیش فعال
  • کمک به افرادی که دچار شکاف کام و لب شده اند
  • کمک به بیمارانی که به دلیل آسیب مغزی زبان پریش (آفازی) شده اند
  • یاری به ناشنوایان یا کم شنوایان برای برقراری ارتباط کلامی
  • کمک به افرادی که در فرایند بلع (خوردن و نوشیدن) مشکل دارند
  • کمک به افرادی که دچار اختلال فرایند یادگیری شده اند
  • توصیه و مشاوره به افراد جامعه برای پیشگیری از انواع اختلالات ارتباطی
[irp posts=”6400″ name=”توانبخشی در منزل”]

 

گفتار درمانی کودکان در منزل

فواید گفتار درمانی در منزل چیست ؟

متخصصین گفتار و زبان در برخی مدرسه‌ های دولتی حضور دارند تا شرایط دانش ‌آموزان را ارزیابی کنند و درمان ‌های مناسب ارائه دهند اما ممکن است که برخی والدین ترجیح دهند به متخصصینی مراجعه کنند که در شرایطی استاندارد، گفتار درمانی انفرادی ارائه می‌ دهند تا مهارت های ارتباطی فرزندشان با سرعت و کیفیت بهتری رشد یابد و به نتیجه ی مطلوب تری برسد در این صورت بهترین گزینه انتخاب روش گفتار درمانی در منزل است.

متخصصان گفتار درمانی در منزل ، یا آسیب ‌شناسان گفتار و زبان افراد متخصصانی هستند که همان اهداف گفتار درمانی که در بالا ذکر کردیم را در منزل خودتان و در کنار فضای صمیمانه ی خانواده تان ارائه می‌دهند تا فاصله ی بیمار و پزشک از بین رود، برنامه ی درمانی شخصی سازی شود و اثر بخشی روند درمان سرعتی دوچندان یابد.

مراجعین معمولاً به ‌طور دو هفته در میان، هفتگی یا و در مواقع نیاز به صورت روزانه معاینه و درمان می ‌شوند. علاوه بر درمان، بر آموزش خانواده نیز تأکید خاصی وجود دارد زیرا این کار می‌تواند به پیشرفت فرد در حفظ و تعمیم مهارت های تازه به دست آمده خارج از محیط درمان کمک ‌کند.

یک مختصص گفتار درمانی در منزل موظف است با معلمان، روان شناسان، پزشکان، پرستاران و دیگر متخصصین حوزه‌ ی سلامت به منظور تنظیم برنامه‌ ی‌ درمانی شخصی و جداگانه برای هر یک از بیماران خود همکاری ای مستمر داشته باشد.

نهایتاً با اعمال مهارت های درمانی به صورت تخصصی و به ‌طور مستقیم با خود بیماران و مراقبین آن‌ها مشکلات ارتباطی بیمار را برطرف کند.

 

خدمات گفتار درمانی مرکز توانبخشی ایرانیان

شاید بپرسید آیا گفتار درمانی در منزل و مطب فقط برای کودکان است؟

در پاسخ باید بگوییم: «خیر، خدمات گفتار درمانی در منزل مرکز توانبخشی ایرانیان نوزاد و کودک و جوان و پیر نمی شناسد، هرکسی در هر سنی می‌تواند از گفتار درمانی بهره ببرد».

متخصصین گفتار درمانی مرکز توانبخشی ایرانیان آماده اند تا انواع اختلالات گفتار و زبان، اختلالات صدا و حنجره و مشکلات بلع را در هر سنی که شما بخواهید ارزیابی و درمان کنند.

نکته حائز اهمیت در درمان این اختلالات، مداخله بهنگام یا حتی زود هنگام می باشد به عبارت دیگر باید به “زمان طلایی” توجه ویژه ای داشت، یعنی فردی که به اقدامات درمانی نیاز دارد در سریع ترین زمان ممکن باید سیر درمان وی شروع شود.

[irp posts=”6202″ name=”ویزیت در منزل”]

به طور مثال تصور کنید شخصی بر اثر سکته مغزی توانایی صحبت کردن را از دست داده است. حال برای نجات او هر یک ثانیه هم زمان طلایی محسوب می شود بنابراین باید هرچه زودتر درمان وی را شروع کنیم تا به نتیجه ی مطلوب تری برسیم.

همچنین است وضعیت کودکی را که هنگام دیکته نویسی در مدرسه هر حرف را بلند بلند می گوید و می نویسد، حال آن کودکی که حرف “ر” را “ی” تلفظ می کند احتمالا در نوشتن کلماتی که دارای حرف “ر” هستند دچار مشکل است و آنها را “ی” می نویسد و همان طور هم آنها را تلفظ می کند بنابراین او دچار اختلالات خواندن و نوشتن در مدرسه شده است.

با مداخله زودهنگام حتی در سنین پیش از مدرسه می توان اختلال او را شناسایی کرد و از شدت پیشرفت آن کاست.

گفتار درمانی بزرگسالان در منزل

مهم ترین طیف سنی گفتار درمانی :

گفتار درمانی در منزل مرکز توانبخشی ایرانیان با توجه به سن و شرایط جسمی و روحی مراجعه کننده تدابیر مختصی را در نظر گرفته است که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از :

۱- اطفال : متخصصین گفتار درمانی در منزل از نوزادان نارس و شیر خوارانی پشتیبانی می‌ کنند که دچار فلج مغزی، شکاف کام و سندرم داون هستند و در همان روز های اولیه‌ با نوشیدن، خوردن، و بازی‌ های ابتدایی و مهارت ‌های برقراری ارتباطی مشکل دارند.

۲- کودکان : گفتار درمانان از کودکانی حمایت می‌ کنند که تازه به حرف آمده اند و دچار مشکلات خوردن و آشامیدن، گفتاری، و برقراری ارتباط مانند لکنت زبان شده اند.

۳- افراد بالغ : گفتار درمانی از افرادی پشتیبانی می‌ کنند که به بیماری ‌های رشدی از قبیل ناتوانی های یادگیری، اوتیسم و سندرم داون دچار شده اند.

۴- بزرگسالان: آسیب شناسان گفتار و زبان از بزرگسالانی پشتیبانی و حمایت می‌ کنند که به بیماری هایی نظیر پارکینسون، فلج‌ چندگانه‌، بیماری لو گرینگ، سکته ی مغزی، تومور یا ضایعه ی مغزی، سرطان سر و گردن، مشکلات حنجره، جنون به انواع مشکلات ارتباطی تکلم و یا بلع دچار شده اند.

 

در پایان اگر مایلید از متخصص ترین تیم پزشکی و باکیفیت ترین خدمات گفتار درمانی در منزل و کاردرمانی در منزل استفاده کنید کافی است با خدمت رسانان خود در مرکز توانبخشی ایرانیان تماس حاصل فرمایید.

۰۹۱۲۰۱۷۸۵۶۸ – ۰۲۱۲۸۴۲۲۹۶۹

مرکز توانبخشی ایرانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *