تماس با مرکز توانبخشی ایرانیان ، مشاوره فیزیوتراپی

نقش فیزیوتراپی در درمان شکستگی استخوان ها

نقش فیزیوتراپی در درمان شکستگی استخوان ها

یکی از جمله مراحل درمان شکستگی استخوان برای افراد، انجام فیزیوتراپی و مراجعه به متخصص این کار است. شاید فکر کنید که بسیاری از شکستگی ها با یک جا افتادن حل شده و می توانند حالت عادی حرکتی را بازیابی کنند ( که گاهاً به انجام این کار نیازی نیست). اما این فکر اشتباهی بیش نیست. انجام فیزیوتراپی حتی برای شکستگی ها و  جا اندازی های بسیار جزئی نیز ضروری است.

هدف و نقش فیزیوتراپی چیست؟

قبل از انجام فیزیوتراپی باید دو موضوع را مد نظر قرار دهید. بازپروری به دو دلیل مهم انجام می شود:

  1. عملکرد مناسب اندام آسیب دیده را پایدار نگه داریم.
  2. سعی کنیم این اندام مانند گذشته فعالیت داشته باشد.

هنگامیکه مراحل درمان شکستگی استخوان تمام شود، در نهایت طی نمودن مراحل فیزیوتراپی ( که الزامیست) آغاز می شود. با اینکه این روند درمانی در این مرحله، می تواند حالت شکستگی با بسط کوچک یا وسیع داشته باشد، اما نباید فراموش کرد که انجام برخی حرکات و انقباضات ماهیچه‌ای به قدری مهم بوده که باید هم در کلینیک و هم در خانه توسط بیمار انجام شود.

[irp posts=”6811″ name=”شکستگی استخوان دست”]

درمان شکستگی استخوان

اهمیت انجام حرکات بازپروری توسط بیمار

برخی درمانگاه ها تنها با کمک دستگاه های فیزیوتراپی اقدام به انتقال شوک و گرما به ماهیچه های بیماران می کنند؛ و جالب اینجاست که به همین روش ها نیز اکتفا می نمایند. در صورتیکه مهم ترین بخش انجام کار همان حرکات و نرمش هایی است که بسته به وسعت شکستگی، توسط فیزیوتراپ به فرد بیمار آموزش داده می شود. لازم به ذکر است که انجام حرکات در خانه بیشتر از هنگامی که بیمار به پزشک متخصص فیزیوتراپی مراجعه می کند، اهمیت اثربخش دارد. در حالی که افراد بیمار تنها به مراجعه به مطب دکتر متخصص اکتفا کرده و حرکات مورد نظر را تنها در همان جا انجام می دهند.

درمان شکستگی استخوان

به طبع می توان حدس زد که روند بهبود در این شرایط تا به چه حد کاهش داده شده و نتیجه نهایی بسیار دیرتر از حد معمول رخ می دهد. اما چطور؟ هنگامی که شخصی طی درمان های بازپروری قرار می گیرد باید ۸۰ درصد پیشبرد بهبود را به دست گرفته و در جهت انجام حرکات لازم اهتمام ورزد. در نهایت می توان انتظار داشت که شخص سلامت سابق عضلانی را به دست آورده، و می تواند مثل گذشته به انجام امور عادی و روزمره بپردازد. البته برخی حرکات برای بعضی افراد می تواند توسط پزشک فیزیوتراپ ممنوع اعلام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *