تماس با مرکز توانبخشی ایرانیان ، مشاوره فیزیوتراپی

شکستگی لگن درسالمندان

شکستگی لگن ، فیزیوتراپی شکستگی لگن

شکستگی لگن در سالمندان: اگر بدانید شکستگی لگن عامل بسیاری ازحوادث منجر به فوت در مورد سالمندان می شود، خودتان هم باور می کنید که این لگن استخوانی که در مرکزبدن قرار می گیرد وستونه ای بدنتان روی آن نصب شده‌اند، در واقع مثل شیشه عمر شما مهم است و نباید بشکند . شکستگی لگن یکی ازشایع‌ ترین وجدی‌ ترین آسیب های مرتبط با پوکی استخوان برای جمعیت سالمند محسوب میشود .

گرچه شکستگی لگن و بهبود شکستگی لگن در سالمندان فرآیندی طولانی و دردناک دارد که طی آن مخاطرات زیادی در انتظار سالمند قرار دارد، یافته‌های جدید پزشکی نشان می دهد بهبود شکستگی لگن در سالمندان خوشبین که دیدگاه مثبتی در زندگی دارند، بهتر از سالمندان افسرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز ، این تحقیق نشان داد سالمندان مثبت اندیش که دچار شکستگی لگن شده‌اند، بهتر از بیمارهایی که چندان خوشبین نیستند وعلائم افسردگی دارند، بهبود می یابند.

این محققان ۴۳۲ زن و مرد ۶۵ سال به بالا را که به علت شکستگی لگن دربیمارستان بستری شده بودند مورد بررسی قراردادند.

شکستگی لگن ، فیزیوتراپی شکستگی لگن

 

طی ۲ سال انجام این تحقیق، سالمندان خوشبین که۳۶ درصد شرکت‌کنندگان را تشکیل میدادند، درمقایسه با ۱۳درصد سالمندانی که چندان خوشبین نبودند یا ۵۱ درصد افرادی که علایم افسردگی داشتند، توانستند سریعتر راه بروند و زودتر ازصندلی برخیزند.

هر چند تفاوت درسرعت راه رفتن این افراد اندک بود، اما همین توانایی نقش مهمی در فعالیتهای روزمره دارد.

 

در صورتی که از نزدیکان شما دچار شکستگی لگن شده است و به فیزیوتراپی شکستگی لگن احتیاج دارد و اگر قادر به خروج از منزل نمی باشد ، می توانید از خدمات فیزیوتراپی در منزل که توسط مرکز توانبخشی ایرانیان ارائه می شود استفاده نمایید.

جهت دریافت خدمات فیزیوتراپی شکستگی لگن در منزل با ما تماس بگیرید.

۰۹۱۲۰۱۷۸۵۶۸ – ۰۲۱۲۸۴۲۲۹۶۹

بیمه شکستگی لگن با میوه

محققان دریافته ‌اند که میوه وسبزیجات میتواند از شکستگی استخوان لگن در مردان مسن جلوگیری بکند. ویتامین«C» مردان مسن را دربرابر کاهش توده استخوانی محافظت می کند.

مصرف میوه وسبزیجات میتواند به محافظت مردان مسن دربرابر کاهش توده استخوانی که عامل اصلی شکستگی لگن است، کمک کند.

تحقیق های جدید نشان میدهد : تراکم مواد معدنی استخوانها، وضعیت کلی وخطر شکستگی آن ها علاوه برکلسیم به مواد غذایی متعددی بستگی دارد.

ویتامین C  بدن را دربرابرالتهابات محافظت میکند، التهاب مزمن میتواند به جذب استخوانها وکاهش جرم آن ها منجر شود .

مطالعه های قبلی دراین زمینه تاثیر مصرف میوه و سبزیجات را اثبات کرده بودند، اما نتایج این تحقیقات که درشماره نشریه تغذیه چاپ شده، برای اولین بارنقش ویتامین C را بطور خاص ومجزا مطرح میکند .

گفتنی است، نتایج این تحقیقات تاثیر مشابهی را درزنان سالمند تایید نمیکند، این درحالی است که زنان زودتروبیشتر از مردان دچارکاهش توده استخوانی و پوکی استخوان میشوند. برخلاف انتظار، ویتامین C درمردان سیگاری کارآیی کم تری دارد .

بانوان بیشتر مراقب باشند

شکستگی استخوان لگن یکی ازمشکلات شایعی است که در دوران پیری به سراغ بسیاری ازسالمندان می‌آید، اما زنان سالمند خصوصا درسال‌های پس ازیائسگی بیش از مردان درمعرض خطر شکستگی لگن قرارمیگیرند .

واضح است که این مشکل براثر کمبود ویتامینئ D ، کلسیم و پوک شدن استخوانها به وجود می‌آید . اخیرا نیز متخصصین اعلام کرده‌اند علاوه براین، سابقه خانوادگی، استعمال سیگار وتحرک نداشتن ضریب دچار شدن به شکستگی لگن را افزایش میدهند؛ به همین منظور پزشک ها توصیه میکنند تا افراد به میزان کافی ویتامین D و کلسیم دریافت بکنند تا استخوانهای محکمی داشته باشند .

شکستگی لگن ، فیزیوتراپی شکستگی لگن

فیزیوتراپی شکستگی لگن

انجام ورزش وحرکت های تعادلی که بانوان استقبال کم تری از آن میکنند، سبب رشد آمار شکستگی استخوان لگن در این جنس میشود. ورزش به منظور تناسب اندام و ایجاد تعادل در سالمندان ضروری است. هم چنین سالمندان باید از کفشهای مناسب و عاج‌دار استفاده کنند تا احتمال زمین خوردن آن ها کاهش یابد.

درخانه نیز باید کف سرویس بهداشتی را به کفپوشهای مخصوص مجهز کرد تا مانع سر خوردن شود. متخصص ها، انجام آزمایشهای چشمی درسالمندان را نیز توصیه میکنند؛ زیرا بسیاری از زمین‌خوردگی‌ های منجربه شکستگی لگن بر اثر خوب نبودن قوه بینایی اتفاق می‌افتد.

معمولا فرد مبتلا به پوکی استخوان از بیماری خود بی‌اطلاع است و زمانی متوجه می شود که در اثر یک ضربه کوچک مثل نشستن ناگهانی، لغزیدن و پیچ خوردن پا، زمین خوردن یا برخورد با اشیا، شکستگی استخوانهای قسمت‌های مختلف بدن مثل استخوان لگن یا له‌ شدگی ستون فقرات کمری برای فرد پیش می‌آید . با افزایش سن احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیش تربوده و افراد مسن باید برای آگاهی ازوضعیت استخوانهای خود به پزشک مراجعه کنند.

چون ورزش یکی ازعوامل مهم قرارگرفتن کلسیم در داخل استخوانها و محکم شدن آن ها است، ورزش کمک بزرگی به پیش گیری ازشکستگی‌ها میکند. ( در صورت ابتلا به پوکی استخوان قبل از آغاز هرگونه تمرین ورزشی باید با پزشک خود مشورت کنید )

مصرف مواد غذایی کلسیم‌دار : لبنیات کم‌چربی ( شیر، ماست، پنیر، کشک وغیره ) و دراین مورد اضافه کردن چای، پودرنسکافه، پودرکاکائو و قهوه به شیر از جذب شدن کلسیم آن جلوگیری میکند . شربتهای کاهش‌دهنده اسید معده مانع جذب کلسیم میشوند، بنابراین باید ازمصرف خود سرانه آن ها خودداری و با نظر پزشک مصرف نمایید. نوشابه‌های گازدارمانع جذب کلسیم شده پس باید تا حد امکان کم تر مصرف شوند .

استعمال دخانیات ومصرف الکل برای همه درهر سنی و در هرشرایطی مضربوده و ازجمله عوارض آن ها تشدید پوکی استخوان است. ویتامین D با افزایش جذب کلسیم ازپوکی استخوان جلوگیری کرده وبرای تامین آن باید هر روز درمقابل نورمستقیم خورشید قرار گرفت. ( تابش نور خورشید ازپشت شیشه اثری ندارد )

 

شکستگی استخوان لگن ، فیزیوتراپی شکستگی لگن

نکات مهم در توانبخشی شکستگی لگن

۱_پیش گیری ازشکستگی مهم تر ازدرمان است.استفاده از شورت های دارای ساپورت و حمایت طرفی که حالت ضربه گیر دارد درافراد مسن توصیه میشود .

۲_کاهش شانس افتادن با ورزش های خاص مانند ورزش های تعادلی یوگا و یا تاچی. تغییرهایی در محیط منزل و به خصوص سرویس بهداشتی و حمام جهت کاهش شانس افتادن استفاده ازوسایل کمکی مانند عصا یا واکر بر طبق وضعیت بیمار .

۳_بیماری که دچار شکستگی استخوان لگن است باید هرچه زودتر راه برود و درصورت لزوم در بخش طب فیزیکی و توان بخشی بستری شده و با تمهیدات تیم توان بخشی به زندگی عادی برگردد .

ابتدا بیمار با عصای زیربغلی و یا واکر با نظارت فیزیوتراپیست ماهر راه خواهد رفت سپس میزان وزنی که باید توسط بیمارتحمل شود تنظیم شده و به بیماراجازه حرکت داده میشود.

استفاده از تردمیل و دوچرخه درمرحله بعدی خواهد بود .

آموزش نحوه از پله بالا و پایین رفتن نیز ازاهمیت زیادی برخورداراست. در پله بالا رفتن ابتدا باید پای سالم قرارگیرد سپس پای مبتلا و درصورت پایین آمدن از پله ها ابتدا پای مبتلا و سپس پای سالم قرارگیرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *