تماس با مرکز توانبخشی ایرانیان ، مشاوره فیزیوتراپی

ساییدگی زانو

ساییدگی زانو

ساییدگی زانو: شایع ترین مفصلی که دچار سائیدگی میشود زانو است. درد زانو درمیان مردم بسیار شایع میباشد . بویژه در بین افراد چاق و سن بالا ساییدگی زانو بیشتر مشاهده میشود.

علت ساییدگی زانو

ساییدگی زانو ناشی ازروند فرسودگی است که به طور طبیعی وبالا رفتن سن ایجاد می شود ،‌البته تقریباً همیشه عواملی وجود دارند که موجب تسریع این روند می شوند. شایع ترین عامل چاقی می باشد که اثر سوء برروی زانو دارد ولی چنین اثری را بر روی ران و مچ پا ندارد. عوامل مساعد کننده دیگر عبارت اند از شکستگی هایی که سبب ناهمواری سطوح مفصلی می گردد.

بیماری قلبی که باعث آسیب دیدن غضروف مفصلی شود از جمله آن ها میتوان روماتیسم مفصلی،‌ عفونت های مفصلی زانو پارگی منیسک ها وغیره را نام برد. در یک راستا نبودن استخوان ران واستخوان درشت نی که در نزدیک یا دورشدن زانوها از هم دیده میشود. در این بیماری غضروف مفصلی فرسایش یافته استخوان زیر آن سخت شده رشد آن در کناره های مفصلی سبب ایجاد خارهای استخوانی میگردد که مشخصه بیماری میباشد.

[irp posts=”9144″ name=”فیزیوتراپی در منزل”]

ساییدگی زانو

علائم ساییدگی زانو

معمولاً بیمار یک خانم چاق مسن است که از درد زانو شاکی می باشد. در اغلب موارد هر دو زانو گرفتار می باشند . درد مفصل به تدریج افزایش مییابد و پس از فعالیت غیرعادی بدتر می باشد.

حرکت های زانو تا حدودی محدود شده و با صدایی شبیه خرد شدن همراه هستند. ورم مفصل مگراز فعالیت شدید دیده نمیشود. در نگاه عضله چهار سرران تحلیل رفته است. در موارد شدید بیماری ساییدگی زانو ( سائیدگی زانو ) ،  زانو خم شده و تغییر شکل به صورت دور یا نزدیک شدن زانوها از همدیگر ایجاد می شود .

تشخیص ساییدگی زانو

پزشک ها معمولاً این مشکل با انجام یک رادیوگرافی ساده (به صورت رخ و نیم رخ) زانو تشخیص می دهند. باریک شدن فضای مفصلی که در اکثر مفاصل بدن نشانه سائیدگی است ، در مورد زانو ، اغلب تا مراحل پیشرفته بیماری قابل مشاهده نمی باشد.

اولین نشانه بارز ساییدگی زانو ( سائیدگی زانو ) تیز یا زائده دارشدن کناره های مفصل به ویژه دورکشکک و استخوان درشت نی میباشد. بعداً کاهش فضای مفصلی ایجاد شده و خارهای استخوانی در کناره های مفصل تشکیل میشوند  .

[irp posts=”8195″ name=”درمان ساییدگی زانو با تمرینات ورزشی”]

درمان ساییدگی زانو با فیزیوتراپی

با وجود آن که تغییر ساختمانی مفصل غیرقابل برگشت میباشد اما معمولاً درمان علامتی درد تخفیف درد مؤثراست. مؤثرترین روش در درمان ساییدگی زانو فیزیوتراپی می باشد که ورزشهای سنگین به منظور تقویت عضله چهارسر ران انجام می دهند . گرما درمانی موضعی را نیز به کار میبرند اما از کمتر از ورزش اهمیت دارد .

لازم به ذکر است که استحکام زانو بستگی به عضله چهارسرران دارد و درصورت قوی بودن این عضله ، حتی باوجود سائیدگی واضح ممکن است هیچ علامتی وجود نداشته باشد. علاوه بر این ها پزشک ها از داروهای مسکن و ضد التهاب در درمان سائیدگی زانو نیز استفاده می نمایند.

ساییدگی زانو

در موارد پیشرفته ساییدگی زانو که همراه با درد شدید دائمی و تغییر شکل مفصل مشاهده میشود عمل جراحی توصیه می شود. استخوان های مفصل زانو شامل استخوان ران-درشت نی وکشکک زانو است . سطوح مفصلی استخوان ران-درشت نی وکشکک زانو با یک پوشش غضروفی ضخیم چند میلی متری پوشیده است که باعث فشار بیش از حد براین سطوح مفصلی می شود .

[irp posts=”6348″ name=”فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو”]

مینیسک یک دیسک غضروفی هلالی شکل است که درقسمت داخل وخارج مفصل زانو وجود دارد .مفصل زانو توسط یک کپسول مفصلی حمایت می شود که خود این کپسول توسط رباط های داخلی وخارجی طرفی زانوحمایت می شود. مینیسک داخلی به رباط داخلی طرفی زانو می چسبد درحالی که مینیسک خارجی به لیگامان خارجی طرفی نمی چسبد .

 

جهت دریافت خدمات درمان سائیدگی زانو و فیزیوتراپی در منزل و توانبخشی در منزل به منظور درمان سائیدگی زانو با ما تماس بگیرید.

مرکز توانبخشی ایرانیان

۰۹۱۲۰۱۷۸۵۶۸ – ۰۲۱۸۷۷۶۱۶۷۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *