تماس با مرکز توانبخشی ایرانیان ، مشاوره فیزیوتراپی

درمان درد ستون فقرات

درمان درد ستون فقرات

درمان درد ستون فقرات شامل درمان های فیزیکی ،دارویی و جراحی میشود .

درمان فیزیکی در درمان درد ستون فقرات :

این نوع درمان تنوع زیادی دارند و قدیمی ترین روش ها تا جدیدترین متد های درمان در این گروه جای میگیرند .

درمان درد ستون فقرات

درمان دارویی ستون فقرات :

این درمان شامل داروی اختصاصی بر اساس نوع بیماری و در صورت لزوم تجویز کردن مسکن جهت کاهش درد میباشد . هدف اصلی، درمان علت بیماری است و چنان چه علت بیماری قابل درمان نباشد یا جزو علت های مکانیکی درد های ستون فقرات باشد ،میتوان داروی مسکن به طور موقتی تجویز نمود ولی انجام درمان های فیزیکی مثل فیزیوتراپی حتما ضروری میباشد .

جراحی ستون فقرات :

معمولا با درمان های فیزیکی و دارویی درد های ناحیه ستون فقرات بهبود میابند ولی بعنوان  آخرین راه و آن هم در شرایط خاص میتوان از جراخی استفاده نمود .امروزه در مورد دیسک کم فقط در ۱۵-۵ درصد موارد جراحی توصیه میگردد و آن نیز در صورتی است که درد بیمار با استراحت کردن کاهش پیدا نکند و به دارو جواب نمیدهد یا بیماری فرد بطوری پیشرفت کند که به فلج اندام ،کاهش حس یا احتمال بی اختیاری دفع ادرار و مدفوع منجر شود .

در موردهای چسبندگی مهره ها یا شکستگی وجود تومورهای نخاع یا وجود توده چرکی در اطراف ستون فقرات عمل جراحی توصیه میشود و در غیر این موردها انجام جراحی در ستون فقرات توصیه نمیشود .

رعایت کردن نکته های فوق برای پیشگیری از ابتلا به کمر درد و برای حفظ سلامتی ستون فقرات بهترین راه میباشد اما در صورت داشتن این درد ها سعی کنید تحت نظر دکتر مناسب ترین راه را که با شرایط شما سازگار است انتخاب بکنید تا دچار عوارض ناگوار نشوید و زود تر بهبود یابید

مرکز توانبخشی ایرانیان آماده ارائه خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی به صورت شبانه روزی می باشد ، جهت دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل و توانبخشی در منزل به صورت شبانه روزی با ما تماس بگیرید.

فیزیوتراپی در دمان کمردرد و فیزیوتراپی در درمان درد ستون فقرات :

حرارت درمانی ستون فقرات :

سرد یا گرم کردن عضو دردناک برای کنترل درد از دیرباز استفاده میگردیده .امروزه به دو صورت گرما درمانی توسط دستگاه های پیشرفته فیزیوتراپی انجام میگردد یکی سطحی (برای پوست) و دیگری عمقی (برای مفصل ها یا عضله ها)

الکتریسیته درمانی ستون فقرات :

از جریان برق طول موج و فرکانس های خاصی برای ترمیم زخم ،تقویت عضله ها ،کنترل درد و بسیاری از موارد دیگر به کار میرود و دستگاه های پیشرفته الکتریکی امروزه به این منظور طراحی شده اند .

لیزر درمانی ستون فقرات :

استفاده کردن از لیزر های کم توان نظیر لیزر آرگون هلیم و یاقوت با هدف افزایش روند تونیم زخم ،کاهش درد ،کاهش التهاب و بسیاری از موردهای دیگر موثر بوده و امروزه توسط فیزیوتراپیست ها استفاده میگردد.

آب درمانی ستون فقرات :

شامل حرکت های ورزشی در آب میباشد و از آن جایی که در این وضعیت بیمار درد ستون فقرات راکمتر حس میکند خیلی مفید است .این روش بعد از برطرف شدن مرحله ی حاد کمردرد توصیه میگردد.

تمرین های ورزشی :

ورزش یکی از مفید ترین روشهای درمانی درد ستون فقرات میباشد .ورزش درمانی باید توسط دکتر متخصص پس از معاینه کردن بیمار و معین شدن علت درد تجویز شود .ورزش ها متنوع میباشند و به محل درد و وضعیت ستون فقرات بستگی دارد و با توجه به این موارد نوع خاصی از تمرین های ورزشی توصیه میگردد.

درمان درد ستون فقرات
درمان درد ستون فقرات

درمان ارتوپدی ستون فقرات :

درمان ارتوپدی فنی شامل استفاده کردن از ابزارهای کمکی است که توسط کارشناس ارتوپد فنی برای بیمار ساخته میشود مثل کرست های ستون فقرات (کرست های گردن و کمر )که بطور شایع استفاده میگردند .

نکته :وسایل گفته شده میتوانند بطور موقت درد را کاهش و در گرفتگی عضله ها مفید باشند ،اما استفاده بلند مدت و مستمر از آن ها مضر است و باعث لاغر شدن (آتروفی) عضله ها شده و بعد از مدتی نتیجه معکوسی به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *