تماس با مرکز توانبخشی ایرانیان ، مشاوره فیزیوتراپی

درد دنبالچه

درد دنبالچه دردی نسبتاً شایع در انتهای ستون فقرات به شمار می آید که به استخوان خاجی و بین پاها انتشا می یابد . شیوع درد دنبالچه در زنان بیش از مردان میباشد. از علل شایع درد دنبالچه می توان به ضربه مستقیم ناشی از لگد یا زمین خوردن با نشیمنگاه اشاره کرد.

از سایر علل درد دنبالچه می توان به کشیدگی لیگامان های ساکروکوکسیژیال، زایمان طبیعی و شکستگی دنبالچه و التهاب مفصل استخوان دنبالچه با خاجی اشاره نمود.

در لمس و حرکت استخوان دنبالچه (آخرین بند ازستون فقرات در بالای مقعد) درد زیادی احساس میگردد و درد دنبالچه معمولا با نشستن تشدید میشود به طوری که فرد مجبوراست با یک سمت باسن بنشیند. با توجه به این که درد این منطقه میتواند به علت بیماریها و بدخیمی های مقعد یا انتهای ستون فقرات بروزنماید افراد دچارعلائم فوق می بایست جهت بررسی و تشخیص علل آن به پزشک مراجعه نمایند.

جهت دریافت خدمات ویزیت در منزل ، فیزیوتراپی در منزل ، توانبخشی در منزل با مرکز توانبخشی ایرانیان تماس حاصل نمایید.

۰۹۱۲۰۱۷۸۵۶۸ – ۰۲۱۲۸۴۲۲۹۶۹

درد دنبالچه

تا زمان تشخیص بیماری فوق ودرمان آن افراد میتوانند از بالشتک حلقوی (Donut Foam) جهت تخفیف درد حین نشستن استفاده نمایند .

استخوان دنبالچه درانتهای ستون فقرات قرار دارد و نقش تحمل وزن را درنشستن به عهده داشته و لیگامان ها و عضله ها به آن میچسبند درحیوانات نقش انتهای دم را دارد. بین ۳-۵ مهره از بقایایای مهره ها دنبالچه را تشکیل میدهند.این مهره ها از بالا به پایین کوچک تر میشوند.عضلات کف لگن با دنبالچه ارتباط مهمی دارند و درمکانیزم دفع مدفوع و ادرارسلامت آن مهم است. اشکال در دنبالچه عمل کرد عضلات کف لگن را مختل کرده و مکانیزم دفع را دچاراختلال می نماید.

شکستگی دنبالچه به دلیل شکل آن و تعداد بندهای تشکیل دهنده آن نادراست . درد ناحیه ساکروم واستخوان دنبالچه به (Coccydynia) معروف است .

معمولا درد در ناحیه استخوان دنبالچه متمرکز است وبه جایی انتشار نمییابد، اما گاهی با کمردرد یا درد باسن و کشاله ران همراه میشود .

درد دنبالچه و درمان دنبالچه

 

ازعلائم دیگرهمراه با درد دنبالچه ، درد در زمان قاعدگی ،موقع دفع مدفوع وزمان تماس جنسی است. درد بیمار با نشستن یا بلند شدن ازحالت نشسته افزایش مییابد وچون درد با نشستن بدترمیشود رانندگی برای فرد درد ناک است.

عمده علت درد دنبالچه برمیگردد به نیمه در رفتگیهای استخوان دنبالچه وعدم ثبات این استخوان وحرکت بیش از حد آن که درد دنبالچه را باعث میشود.

ازعلل مهم دیگر اسپاسم عضله بالا برنده مقعد است. البته بسیاری از بیمارها سابقه آسیب به ناحیه را دارند.

زایمان یکی ازعوامل ایجاد آسیب به دنبالچه است .هم چنین مسافرت های مکرر بخصوص با وسائط نقلیه عمومی ازعوامل دیگراست .اما ممکن است بدون سابقه آسیب نیزدرد وجود داشته باشد.

یکی ازعوامل خطر مهم دیگر همراه با درد دنبالچه چاقی است .افزایش شاخص توده بدنی، بروز درد را تا ۱۰ برابر افزایش میدهد و این ممکن است به علت کاهش چرخش لگن درحال نشستن باشد.

درمان درد دنبالچه

  • ماساژ توسط خود بیماراز درون مقعد پس از آموزش
  • استفاده ازتیوب برای نشستن
  • ورزش های دنبالچه
  • جا انداختن دنبالچه توسط پزشک ازدرون مقعد
  • تزریق
  • جراحی درصورت عدم پاسخ به درمان
  • درد ناحیه ساکروم واستخوان دنبالچه

درمان دنبالچه طیف وسیعی ازدرمانها شامل درمان های دارویی، فیزیوتراپی وحتی جراحی را شامل می شود. یکی ازدرمانهای مهم، درمانهای دستی است که تحت عنوان مانیپولاسیون شناخته میشوند .ازجمله متخصصین پزشکی که به انجام این نوع درمان مبادرت مینمایند، متخصصین طب فیزیکی میباشند.

جهت دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل با مرکز توانبخشی ایرانیان تماس حاصل نمایید.

۰۹۱۲۰۱۷۸۵۶۸ – ۰۲۱۲۸۴۲۲۹۶۹

2 دیدگاه برای “درد دنبالچه

  1. اصغر رحیمی نژاد گفته:

    سلام خسته نباشید من درد شدیدی در قسمت دنبالیچه ندارم ولی بادست لمس میکنم احساس میکنم شکسته وبه داخل رفته وحالت طبیعی ندارد لطفا راهنمایی کنید چکار کنم باتشکر

  2. علی گفته:

    سلام من ۳ سالی هست درد دبالیچه دارم فقط زمان نشستن درد میکنه یک بار هم تزریق کردم ولی خوب نشده یه جراح مغز و اعصاب پیشنهاد داد عمل کنم و دبالیچه رو برداره آیا ضرری ندار عمل کردن وبرداشتنش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *