تماس با مرکز توانبخشی ایرانیان ، مشاوره فیزیوتراپی

مدت زمان استراحت بعد از عمل دیسک کمر

استراحت بعد از عمل دیسک کمر

استراحت بعد از عمل دیسک کمر

دیسک کمر بین مهره های ستون فقرات قرار دارد و اگر فشار شدید بر آن وارد شود ساییده می شود یا دیسک بیرون زده خواهد شد. عمل جراحی دیسک کمر بر روی این نواحی انجام می شود و با توجه به نوع عمل جراحی مدت زمان استراحت بعد از عمل دیسک کمر نیز متفاوت خواهد بود.

ستون فقرات و دیسک کمر

ستون فقرات ساختار پیچیده ای در بدن است که از مهره ها، رباط ها، ماهیچه ها و عصب ها ساخته شده است که مسوول برقراری ثبات و تعادل در بدن است و همینطور که به فرد توانایی حرکت کردن را می دهد.

ستون فقرات از سی و سه مهره تشکیل شده که شامل مهره های گردن، ناحیه بالایی کمر، ناحیه پایین کمر، ساکرال و کاکسیس می شود. ستون فقرات دارای سه انحنای طبیعی است تا بتواند فشار های وارد شده را تحمل کند. بین هر مهره یک دیسک قرار گرفته که به مهره ها اجازه ی حرکت کردن را می دهد و همچنین فشار وارد شده از فعالیت ها را نیز تحمل می کند، مثل خم شدن یا بلند کردن جسمی از زمین.

ستون فقرات و دیسک کمر

 هر دیسک از مرکزی نرم که توسط حلقه هایی از جنس فیبر پوشش داده می شود ساخته شده. دیسک کمر سالم، منعطف و قابل ارتجاع است. فشار شدید یا غیرطبیعی منجر به سایش دیسک ها یا بیرون زدگی دیسک کمر می شود و مدت زمان استراحت بعد از عمل دیسک کمر را طولانی تر خواهد کرد.

[irp posts=”6468″ name=”حرکات فیزیوتراپی کمر”]

عصب هایی که در این ناحیه قرار دارند مسوول انتقال پیام از مغز به این نواحی هستند و اگر فضای کافی برای این اعصاب وجود نداشته باشد می تواند منجر به آسیب های دیسکی یا تغییرات استخوانی یا التهاب های مداوم شود. درد های ایجاد شده در این نواحی مثل سوزن سوزن شدن است یا با بی حسی و یا با ایجاد درد در پا ها همراه است.

هر چقدر مدت زمان درد کشیدن و تکرار شدن آن در فرد طولانی تر شود فرد دیر تر خوب می شود زیرا چنین درد هایی باعث ضعف عضلات و رباط ها می شود و در نتیجه مدت زمان بهبودی و استراحت بعد از عمل دیسک کمر طولانی تر خواهد بود.

مدت زمان استراحت بعد از عمل دیسک کمر

مدت زمان استراحت پس از انجام عمل جراحی در ناحیه دیسک کمر از هر فرد به فردی دیگر متفاوت است و به موارد زیر بستگی دارد:

شیوه ی عمل جراحی

شرایط سلامتی عمومی

شرایط سلامتی اسکلتی و عضلانی

حاد بودن یا نبودن بیماری فرد در زمان عمل جراحی

استراحت بعد از عمل دیسک کمر

مدت زمانی بهبودی بافت های نرم بعد از عمل دیسک کمر

بدن انسان توانایی در بهبودی بافت های متصل کننده خود دارد و استراحت بعد از عمل دیسک کمر نیز از ضروریات برای بهبودی کامل است. این بهبودی از فرد به فرد دیگر متفاوت است اما به صورت کلی می توان گفت که در چهار هفته بافت های متصل کننده شصت درصد توانایی خود را بدست می آورند و در شش هفته هشتاد درصد توانایی خود را بدست می آورند و بعد از دوازده هفته به صد درصد توانایی خود باز می گردند اما توانایی کنترل بعضی عضلات و قدرت و استقامت آن ها مثل نواحی شانه یا کمر مدت زمان بیشتری برای بهبودی کامل نیاز دارند.

[irp posts=”6536″ name=”درمان درد ستون فقرات”]

عمل های جراحی دیسک کمر

دیسککتومی/ لامینکتومی: اگر عمل جراحی دسککتومی داشته باشید مدت زمانی که طول می کشد تا کاملا بهبودی پیدا کنید بین سه تا شش ماه است. عضلات و رباط ها بعد از دوازده هفته خوب می شوند و تا قبل از این مدت نباید فشار سنگینی بر بدن خود ایجاد کنید.

عمل دیسک کمر

جایگزینی دیسک: استراحت بعد از عمل دیسک کمر اگر در جراحی دیسک کمر جایگزین شده باشد به مدت زمانی بین شش تا دوازده ماه برای بهبودی کامل نیاز است.

جراحی های موضعی جهت جلوگیری از پیشرفت بیماری: این گونه جراحی ها نسبت به سایر جراحی ها زود تر بهبودی می یابند اما اگر بر ماهیچه ها یا رباط جراحی صورت گرفته باشد همان زمان مورد نیاز ذکر شده نیاز است.

عواملی مثل سن، آمادگی جسمانی، قدرت عضلات، تنفس صحیح، اعتیاد و … نیز می توانند بر سرعت خوب شدن بعد از عمل جراحی دیسک کمر اثر گذار باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *