تماس با مرکز توانبخشی ایرانیان ، مشاوره فیزیوتراپی

کاردرمانی در منزل

کاردرمانی در منزل توسط کاردرمانگر حرفه ای

کاردرمانی در منزل یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در حوزه توانبخشی است. دیگر شاخه‌های توانبخشی شامل فیزیوتراپی در منزل ، شنوایی سنجی در منزل  و گفتار درمانی در منزل است.

مزیت استفاده از کاردرمانی در منزل و توانبخشی این است که بیمار با کمک گرفتن از فعالیت‌هایی که می‌تواند روزانه انجام دهد به سطحی برسد که بتواند با راحتی بیشتری کارهایی روزانه خود را انجام داده و نقش بیشتر در امور زندگی خود داشته باشد.

بیمارانی که مبتلا به بیماری‌های مانند بیماری‌های روانی، جسمی، بیماری‌های مخصوص سالمندان و اختلالات رشد هستند، در این روش با استفاده از فعالیت‌های هدفمند و با برنامه می‌توانند کارهای روزمره خود را بدون کمک و یا با حداقل کمک از ناحیه اطرافیان خود انجام دهند.

در درمان مشکلات اسکلتی عضلانی مختلفی که شیوع زیادی در میان مردم جهان دارد، تمام گروه های توانبخشی نقش موثرو حائز اهمیتی دارند. حیطه ی کاری خدمات کاردرمانی در منزل اغلب مربوط به استفاده از ورزش ها و روش های مخصوص در جهت بالابردن میزان استقلال بیماران و استفاده ی موثرتر از حداکثر میزان توانایی در انجام کارهای شخصی و روزمره توسط بیماران می باشد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با مرکز توانبخشی ایرانیان تماس بگیرید.

۰۹۱۲۰۱۷۸۵۶۸ – ۰۲۱۲۸۴۲۲۹۶۹

 

بخش های مهم این مقاله کاردرمانی را به صورت صوتی گوش دهید:

فهرست مطالب پنهان

کاردرمانی در منزل برای چه بیمارانی مناسب است؟

کاردرمانی برای افراد بسیاری مناسب بوده که از جمله این بیماران باید به کودکانی که دچار اختلالات اوتیسم، اختلال نافذ رشدی، سندروم های ژنتیکی، اختلالات رفتاری، اختلال یادگیری، اختلالات بیش فعالی و نقص توجه، عقب ماندگی ذهنی، درمان کودکان فلج مغزی، کاردرمانی نوزادان، دیستروفی عضلانی و افرادی که دچار مشکلات حرکتی هستند، اشاره کنیم. 

البته بزرگسالانی که با بیماری هایی همچون پارکینسون، درمان ام اس، سکته مغزی و اختلالات نورولوژیک مواجه هستند نیز، می توانند از کاردرمانی در منزل استفاده کنند. 

کاردرمانی در منزل

مزایای مهم کاردرمانی در منزل

کاردرمانی برای تمام سنین مناسب بوده و بزرگسالان و کودکان می توانند از مزایای این روش درمانی استفاده کنند. کاردرمانی به کودکان کمک می کند تا بتوانند به مهارت و رشد مناسب دست یافته و در طول زندگی خود این مهارت ها را حفظ کنند.

از سوی دیگر این روش درمانی مزایای دیگری را نیز با خود به همراه دارد که از جمله مهمترین این مزایا باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بهبود حافظه
  • ارتقاء سطح سلامت جامعه
  • بهبود مهارت ها برای انجام فعالیت های روزانه
  • افزایش توجه و تمرکز
  • به حداکثر رساندن توانایی های فردی
  • بهبود درک محیط
  • افزایش عملکرد فرد و کسب استقلال
  • کاهش مشکلات و ناتوانی های فردی
  • یادگیری واکنش های تعادلی
  • جلوگیری از بروز عوارض و پیشرفت بیماری
  • افزایش و بهبود توان عضلانی
  • بهبود مهارت های حسی، حرکتی و عاطفی
  • جلوگیری از الگوهای حرکتی غلط
  • یادگیری مهارت های لازم برای یک زندگی عادی

همه این موارد در زندگی انسان مهم هستند. حال تصور کنید شخصی به دلیل بیماری توانایی انجام این مهارت ها را نداشته باشد. در این حالت کاردرمانی در منزل می تواند اعتماد به نفس او را افزایش دهد. در صورتی که این اختلالات در فرد درمان شود، او می تواند به زندگی عادی خود بازگشته و با اعتماد به نفس بالایی زندگی خود را آغاز کند. علاوه بر کاردرمانی، گفتار درمانی نیز می تواند نتیجه کاردرمانی را بهتر کند.

کاردرمانی در منزل بدون نیاز به خروج از منزل

امکان استفاده از تمرینات کاردرمانی در منزل و بدون خروج از خانه، از مزایایی است که مرکز توانبخشی ایرانیان که از بهترین مراکز توانبخشی و کاردرمانی در تهران و کرج است، به خدمت گیرنده خود ارائه می‌دهد. جدای از این مورد، بهبود و رفاه هرچه بیشتر حال بیماران از طریق اعمال بهترین متد و روش‌های کاردرمانی به وسیله کادری باتجربه و ماهر از اهداف این مرکز است. مرکز توانبخشی ایرانیان می‌تواند خدمات خود را از طریق کاردرمانی توسط کادر با تجربه خود و یا آموزش بیمار در منزل ارائه دهد.

کاردرمانی ذهنی در منزل

کاردرمانی کودکان مبتلا به فلج مغزی

یکی از مهم‌ترین علل ابتلا به ناتوانی جسمی در کودکان که می‌تواند در افراد مبتلا باعث بروز مشکلات زیاد، کاهش توانایی مشارکت در انجام امور روزانه و متعاقب آن کاهش استقلال فرد شود، فلج مغزی است.

روش کاردرمانی در منزل خواه به صورت مستقل و یا در ترکیب با دیگر روش‌های سودمند کاردرمانی می‌تواند باعث افزایش توانایی در انجام کارهای روزانه و افزایش سطح استقلال و اتکای به خود در کودک مبتلا به فلج مغزی شود.

توانایی روانشناختی کودکان مبتلا به فلج مغزی با توجه به نقش این پدیده در عملکرد روزانه و تحصیل، از این نظر که می‌تواند دارای تأثیرات فراوانی بر فرد مبتلا داشته باشد از دیگر مسائل مهم است و همین امر متخصصان عرصه روانشناسی و توانبخشی را وا داشته که به دنبال راهکار و روش‌هایی برای مقابله با این مشکلات باشند.

سکته مغزی و تأثیر کار درمانی بر کاهش عوارض آن

بیمارانی که سابقه سکته مغزی را داشته‌اند می‌توانند در منزل با کم کردن میزان معلولیت و افزایش سطح استقلال با استفاده از کاردرمانی در منزل و از طریق تمرینات کششی و تقویتی و تأثیر آن بر روی مفاصل و تاندون ماهیچه‌ها برای حفظ دامنه حرکتی مفاصل و کم کردن سفتی ماهیچه‌های بدن نقشی مهم در بازتوانی خود ایفا کنند.

جدای از این باید به بیمار تأکید کرد که از سمت مبتلای به فلج خود استفاده کند، برای این کار که البته در ابتدا ممکن است به صورت سخت و دشواری انجام شود باید طرف سالم بیمار مهار و با آموزش و استفاده از روش‌های خاص کار درمانی سمت مبتلا به فلج را برای تحرک آماده و فرد بیمار را مجبور کرد که از طرف مبتلای به فلج و دست و پای خود استفاده کند.

این امر که یکی از اصول مهم در توانبخشی بیماران مبتلای به فلج است می‌تواند در ابتدا توسط کاردرمانی در منزل و پس از بهبود نسبی بیمار با آموزش خانواده بیمار، توسط آن‌ها انجام شود.

کاردرمانی کودکان در منزل

یک کودک با افزایش سن رشد و تکامل را تجربه می‌کند. مراحل رشد مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف را در بر می‌گیرد. مهارت‌های حرکتی درشت شامل غلت زدن، حرکت به صورت سینه خیز، نشستن، کنترل سرو گردن، حرکت و قرار گرفتن به صورت چهار دست و پا، دو زانو شدن، ایستادن و راه رفتن و مهارت‌های حرکتی ظریف شامل گرفتن و کنترل اشیا و رها کردن آن‌ها است.

این مهارت‌ها را کودک به تدریج با افزایش سن می‌آموزد ولی نکته مهم این است که کودکان مبتلا به اختلال تأخیر در رشد و کسب مهارت‌های حرکتی، چه از نظر زمان کسب این دو مهارت و چه کیفیت انجام آن مانند کودکان هم سن خود (و البته سالم) نیستند و یک یا چند حیطه از این مهارت‌ها را با تأخیر کسب می‌کنند.

تسریع درمان انحراف جانبی ستون فقرات با کاردرمانی

مشکلات اسکلت محوری بدن که ستون فقرات هر فرد را تشکیل می دهند، می تواند بیماری ها و ناملایمات متعدد دیگری را هم در پی داشته باشد. به دلیل وجود اعضای حیاتی بدن مثل قلب و ریه در میان قفسه ی سینه و ستون فقرات، انحرافات و مشکلات ستون فقرات می تواند بر عملکرد این دو عضو مهم بدن موثر باشد.

انحراف جانبی ستون فقرات در میان نوجوانان شیوع زیادی دارد. اگر این مشکل به موقع تشکل داده شود و صفحات رشد استخوانی بسته نشده باشند، می تواند با کمک تمام بخش های توانبخشی از جمله طرح کاردرمانی در منزل، استفاده از ارتز ها و وسایل کمکی و تمرینات فیزیوتراپی تا حد زیادی بهبود یابند.

کار درمانی در منزل به این بیماران کمک می کند تاعضلات خود را در راستای انجام بهتر کارهای خود تقویت نمایند. استفاده از خدمات کاردرمانی در منزل به بیمارانی که از انحراف جانبی ستون فقرات خود رنج می برند کمک می نماید تا با گذشت زمان و انجام مداوم و منظم تمرینات و کارهای مخصوصی که برای هر بیمار به طور مخصوص تجویز می شود، بهبود یابند.

معمولا ممکن است قسمتی از عضلات حمایت کننده ی ستون فقرات، به دلیل انحرافات دچار مشکلاتی شوند و امکان استفاده و بهره مندی از قدرت انقباض عضلات برای انجام فعالیت ها وجود ندارد.

در حقیقت کاردرمان ها با ارائه ی خدمت کاردرمانی و توانبخشی در منزل به این بیماران، توانایی استفاده از عضلات و ساختارهای استخوانی را برای انجام فعالیت های شخصی و روزمره را به بیماران آموزش می دهند و در حالت کلی می توان گفت خدمات کاردرمانی در کنار قسمت های دیگر توانبخشی، در جهت افزایش استقلال و توانایی بیماران برای زندگی راحت تر تلاش می کنند.

کاردرمانی کودکان در منزل

کاردرمانی در منزل پس از جراحت ها و سوختگی ها

آسیب ها و جراحت های مختلف در طی حوادثی همچون تصادف ممکن است برای هر کس اتفاق بیفتد. پس از بهبود یافتن زخم های باز و قطع خونریزی و انجام درمان های اولیه، معمولا لازم است تا از خدمات توانبخشی از جمله فیزیوتراپی، خدمات کاردرمانی در منزل و نیز ارتز های مخصوص استفاده شود تا فرد قادر به حرکت دادن عضو آسیب دیده شود و مراحل بهبودی تکمیل شود.

سوختگی های خفیف تا متوسط که آسیب های زیادی به عضلات و سیستم های بدن وارد نمی کنند هم پس از بهبود یافتن با استفاده از دارو درمانی و استفاده از ارتزها و وسایل کمکی مخصوص سوختگی، باید تحت درمان با روش های کاردرمانی باشند تا قدرت عضلات بازگردد و فرد به زندگی عادی پیش از این آسیب ها برگردد.

نقش کاردرمانی در در بهبودی بیماری اتیسم

کاردرمانی در بهبود یافتن بسیاری از بیماری ها و اختلالات مادرزادی که کودکان از آن رنج می برند، نقش دارد. بیماری اتیسم جمعیت قابل توجه ای از کودکان را درگیر کرده است. این کودکان مقاومت زیادی در ارتباط برقرار کردن با دیگران از خود نشان می دهند.

در اینجاست که اهمیت فراوان خدمات کاردرمانی در منزل نشان داده می شود. افراد متخصص و تحصیل کرده در حوزه ی کار درمانی، نحوه ی برخورد و کمک به این گونه از بیماران را می آموزند و حتی از والدین این کودکان هم رابطه ی صمیمی تر و بهتری را با این کودکان برقرار می کنند. در این بیماران توانایی ارتباط برقرار کردن مرحله ی نخست از درمان را شامل می شود.

وقتی متخصصین کاردرمانی با خدمات کاردرمانی قادر به انجام این مرحله شوند، می توان گفت یک قدم بزرگ در بهبودی بیماران اتیسم برداشته اند.

مراحل بعدی درمان و کمک به بیماران اتیسم توسط خدمات گسترده ی کار درمانی انجام می شود. طرح کاردرمانی و توانبخشی اگر منظم انجام شود، نه تنها بیماران اتیسم را تا حدی در انجام کارهای روزانه مستقل می کند، بلکه آنها را قادر به انجام قسمت هایی از کارهای هنری و ساخت وسایل تزئینی و کاربردی می کند.

هزینه کاردرمانی در منزل توسط کادر مجرب مرکز توانبخشی ایرانیان

هزینه کاردرمانی بیماران در منزل 

بیمارانی که در تهران هستند بسته به نوع بیماری و مدت زمان لازم در هر جلسه کاردرمانی، هزینه مشخصی باید بپردازند. البته مرکز توانبخشی ایرانیان همیشه به دنبال آن بوده است که با حفظ کیفیت و هزینه مناسب، خدمات کاردرمانی را در اختیار بیماران قرار دهد. تا تمام بیماران بتوانند از این خدمات بهره مند شوند. از جمله ویژگی های خدمات کاردرمانی در منزل توسط مرکز توانبخشی ایرانیان، ثابت بودن هزینه کاردرمانی در شمال تهران، غرب تهران، جنوب تهران و شرق تهران است. 

می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه کاردرمانی با شماره های مرکز توانبخشی ایرانیان ارتباط برقرار کنید.  

مرکز توانبخشی ایرانیان متعهد به ارائه کاردرمانی توسط افراد متخصص

افراد مبتلا در هر نقطه از تهران و کرج می‌توانند از خدمات قابل ارائه مرکز توانبخشی ایرانیان که شامل همچون کاردرمانی در منزل ، توانبخشی در منزل ، فیزیوتراپی در منزل ، ویزیت در منزل ، پرستاری در منزل ، گفتار درمانی در منزل ، طب سوزنی در منزل و دیگر موارد است، بدون نیاز به مراجعه به کلینیک‌های فیزیوتراپی و توانبخشی و در محل زندگی یا کار خود و توسط افراد باتجربه و متخصص در این زمینه بهره گیرند.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۹۱۲۰۱۷۸۵۶۸ – ۰۲۱۲۸۴۲۲۹۶۹

مرکز توانبخشی ایرانیان

سوالات متداول کاردرمانی 

کاردرمانگر کیست؛ تفاوت کاردرمانی با فیزیوتراپی

کاردرمانگر در اصل شخصی است که در زمینه درمان، توانبخشی و پیشگیری از بروز بیماری های مختلف دارای تخصص است. درمانگرها تمامی بیماران را در سنین مختلف تحت درمان قرار داده و روش های معالجه متنوعی را برای آنها انتخاب می کنند.

از این رو این افراد هم در زمینه برطرف کردن مشکلات جسمی، روحی، روانی و ذهنی تخصص دارند و فعالیت می کنند. 

تفاوت کاردرمانی در منزل با فیزیوتراپی

کاردرمانی که توسط کاردرمانگرها انجام می شود بیشتر برای درمان مهارت های حرکتی ظریف، مهارت های شناختی، مهارت های ادراکی – بینایی و نواقص پردازش حسی است. این افراد با تمرکز بر روی افزایش قدرت عضلانی، کاهش درد، بالا بردن تحمل بیمار، بهبود دامنه حرکتی مفصل و موارد دیگر اقدام به درمان بیمارانی می نمایند.

در حالی که فیزیوتراپیست ها با تمرکز بر موارد یاد شده تنها اقدام به بهبود عملکرد حرکاتی در بدن بیمار می نمایند. تا بتواند فعالیت های روزانه خود را از سر گیرد. 

کاردرمانگر کودکان بیمار به چه صورت است؟

مسلما انجام هر نوع فعالیتی نیاز به مهارت دارد. کاردرمانگرانی که به کودکان بیمار کمک می کنند، مهارت حرکتی، عضلانی و ذهنی آنها را افزایش داده و منجر به بهبود سریعتر بیماری در آنها می شوند.

هدف از انجام این کار جلوگیری کردن از پیشروی بیماری در کودکان است. تا بتوانند به سرعت مراحل رشد ذهنی و جسمی خود را طی کرده و توانایی های از دست رفته خود را به دست آورند.

کاردرمانی برای کودکان در منزل

آیا لازم است برای کاردرمانی به پزشک مراجعه شود؟

از آنجایی که کاردرمانگرها می توانند به راحتی اقدام به تشخیص وضعیت بیمار نموده و روش درمان و مراقبت های بهداشتی مطلوب را برای آنها تعیین کنند، نیازی به مراجعه پزشک نخواهد بود. اما بسیاری از بیماران لازم است برای معالجه و ارزیابی توسط کاردرمانگران از پزشک نامه ارجاع داشته باشند.

از سوی دیگر نیز باید بگوییم اگر بیماری توسط پزشک به کاردرمانگر ارجاع شود، اطلاعات تخصصی کاملی را نیز می تواند در اختیار او قرار دهد. 

آیا کاردرمانی در منزل دردناک است؟

کاردرمانی در منزل یکی از روش های کاملا بی خطر و بدون درد است. البته ممکن است برخی از بیماران بعد از جلسه درمانی درگیر مشکل درد و گرفتگی عضلانی شوند.که البته این دردها موقتی بوده و علت آن کشش بافت های عمیق عضلانی است.

بهتر است در صورت هرگونه درد آن را با کاردرمانگر خود در میان بگذارید تا از عادی بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

آیا لازم است برای کاردرمانی به پزشک مراجعه شود؟

از آنجایی که کاردرمانگرها می توانند به راحتی اقدام به تشخیص وضعیت بیمار نموده و روش درمان و مراقبت های بهداشتی مطلوب را برای آنها تعیین کنند، نیازی به مراجعه پزشک نخواهد بود.

اما بسیاری از بیماران لازم است برای معالجه و ارزیابی توسط کاردرمانگران از پزشک نامه ارجاع داشته باشند. از سوی دیگر نیز باید بگوییم اگر بیماری توسط پزشک به کاردرمانگر ارجاع شود، اطلاعات تخصصی کاملی را نیز می تواند در اختیار او قرار دهد. 

علت نیاز به ارزیابی کاردرمانگران چیست؟

کاردرمانگر با ارزیابی بیمار می توان نوع روش درمان بیمار را تشخیص دهد. معمولا این پروسه ارزیابی در کودکان بیمار زمان بیشتری لازم خواهد داشت. اما منجر می شود تا روش های درمانی مناسب تری انتخاب شده و از این رو بیمار در کاردرمانی در منزل سریعتر بهبود یابد.

کاردرمانی چند جلسه نیاز دارد؟

به طور کلی پروسه کاردرمانی در منزل و مطب زمان بر بوده و بسته به میزان گستردگی آسیب بیمار و سطح بیماری این مسئله می تواند نیاز به زمان متغیری داشته باشد. در مورد کودکان لازم است صبور باشید و منتظر پیشرفت او در طی زمان بمانید. 

آیا والدین می توانند در جلسه کاردرمانی کودک خود حضور داشته باشند؟

در چنین حالتی بهتر است بسته به صلاحدید کاردرمانگر عمل نماید. اصولا حضور والدین می تواند در جلسه تاثیر مثبتی داشته باشد. اما بهتر است تعداد کمی در جلسه حاضر باشند تا شلوغ بودن محیط منجر به حواس پرتی کودک نشود.

چگونه بدانیم کودک نیاز به کاردرمانی دارد؟

پس از زایمان مادر، برخی تست های غربالگری جهت سلامت کودک گرفته می شود، که اگر کودک دارای مشکلی باشد مشخص شود. در صورتی که پزشک تشخیص دهد که بخش های رشدی کودک دچار آسیب شده است و نیاز به کاردرمانی دارد، او را به کاردرمانگر مناسب ارجاع می دهد. 

آیا امکان انجام تمرینات کاردرمانی به تنهایی وجود دارد؟

خیر. بهتر است نه بزرگسالان و نه کودکان خودسرانه و بدون اجازه کاردرمانگر اقدام به انجام تمرینات کاردرمانی در منزل نکنند. زیرا کاردرمانگران آموزش های لازم را در این خصوص فرا گرفته اند و بهتر است برای کسب نتیجه بهتر زیر نظر این افراد تمرینات انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *