تماس با مرکز توانبخشی ایرانیان ، مشاوره فیزیوتراپی

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

درمان سکته مغزی با فیزیوتراپی

سکته مغزی یکی از شایع ترین علت مرگ و میر در دنیا شناخته شده است. سکته مغزی به علت بسته شدن یا پاره شدن یک شریان مغزی و در پی آن اختلال در گردش خون آن ناحیه از مغز صورت می گیرد. فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل پروسه ایست که باید به صورت مرحله ای برای بهبود وضعیت حرکتی اندام های بیمار انجام شود.

توانبخشی و فیزیوتراپی در منزل توسط متخصصین مرکز توانبخشی ایرانیان

۰۹۱۲۰۱۷۸۵۶۸ – ۰۲۱۲۸۴۲۲۹۶۹ ( مرکز توانبخشی ایرانیان )

سکته مغزی از مشکلات بزرگی است که وقتی برای فردی رخ می دهد، تمام سیستم های عصبی و اسکلتی عضلانی فرد را دچار اختلال می کند.  انجام تمرینات فیزیوتراپی جزو مهمی از مراحل درمان این بیماران می باشد. با توجه به نوع و محل آسیب اعصاب مختلف، استفاده از فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل برای سکته مغزی در بهبود عملکرد عضوهای آسیب دیده ی بدن اثرات حائز اهمیتی دارد. بهره گیری از خدمات فیزیوتراپی در این بیماران می تواند مراحل درمان را جلو بیندازد.

سکته مغزی

سکته مغزی همه ساله موجب از کار افتادگی یا مرگ افراد زیادی در دنیا می شود. پاره شده یا بسته شدن یک شریان مغزی، سکته مغزی را در پی دارد. با پاره شدن یک شریان مغزی خون رسانی به آن ناحیه از مغز مختل می شود و باعث از بین رفتن تعدادی از سلول‌های مغزی می‌شود. اگر مغز به عنوان فرمانده ی بدن دچار اختلالی شود، در کل بدن تأثیر خواهد گذاشت به همین علت بعد از سکته مغزی بیمار دچار فلج نیمه‌ی بدن، کاهش قدرت تکلم و کاهش قدرت راه رفتن می‌شود.

۱۰ تا ۱۵ درصد افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند، از دنیا می‌روند. ولی ۸۵ درصد این افراد با اقداماتی که بعد از سکته مغزی صورت می‌گیرد، می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند. یکی از این اقدامات که بعد از ترخیص بیمار از بیمارستان انجام می‌شود، فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل است. بروز سکته مغزی در خانم‌ها بیشتر از آقایان است و علت آن هورمونی و ژنتیکی است.

سکته مغزی

علائم سکته مغزی

شایع ترین علائمی که باید جدی گرفته شود و نشانه ای از بروز سکته مغزی است، عبارتند از:

  • بی حسی ناگهانی
  • ضعف در صورت، دست و پا
  • کاهش قدرت تکلم
  • مشکل ناگهانی بینایی
  • سرگیجه و عدم تعادل در راه رفتن
  • بی اختیاری ادراری
[irp posts=”6464″ name=”علائم سکته مغزی و پیشگیری از سکته مغزی”]

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

بعد از اقدامات اورژانسی جهت جلوگیری از خونریزی مغز و از بین بردن لخته‌ی خونی ایجاد شده، در صورتی که بیمارعلائم حیاتی مناسبی داشته باشد، می‌تواند از بیمارستان مرخص شود. اقدامات بعدی که باید انجام شود تا توانایی حرکتی بیمار بهبود یابد، فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی می‌تواند در منزل یا در کلینیک انجام شود. اما از آن جایی که بیمار سکته مغزی بیش از نیمی از قدرت حرکتی خود را از دست داده است، تمایل افراد برای فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل بیش‌تر است. در فیزیوتراپی، از روش‌هایی مانند ماساژ، الکتروتراپی و … استفاده می شود تا وضعیت حرکتی اندام‌های بیمار بهبود یابد. هدف اصلی فیزیوتراپی در منزل ، حفظ و افزایش توانایی حرکتی بیمار و بالا بردن کیفیت زندگی او است.

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

در فیزیوتراپی در خانه ، فیزیوتراپیست با کمک تیم متخصص توانبخشی، در منزل بیمار حضور می یابند و برای بهبودی توانایی های حرکتی و تکلم بیمار با خانواده ی او همکاری و همدلی می کنند. در فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل، فیزیوتراپیست چگونگی حرکت و انجام فعالیت های روزمره ی بیمار را توصیه می کند و در صورت ضرورت، استفاده از تجهیزات برای راه رفتن بیمار را معرفی می کند تا اطرافیان بیمار برایش تهیه کنند.

روش درمانی فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

در فیزیوتراپی با استفاده از دستگاه‌های روز دنیا به بیمار کمک می شود تا توانایی راه رفتن خود را بازگرداند. همچنین با استفاده از دستگاه‌های توان‌بخشی ورزشی، عضلات بیمار که تضعیف شده است، تقویت می‌شوند. دستگاه الکتروتراپی یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل است. از این دستگاه برای بازیابی عصبی و عضلانی بیمار استفاده می‌شود. از روش درمان دستی نیز برای درمان خشکی بدن و افزایش دامنه‌ی حرکتی مفصل بیمار سکته‌ی مغزی استفاده می‌شود. حرکت‌های روزانه و فعالیت‌های بیمار با توجه به سن، قد، وزن و شرایط دیگر بیمار توسط فیزیوتراپیست در اختیار او قرار می‌گیرد تا از خشکی بدن بیمار در طی روز جلوگیری کند.

درمان سکته مغزی با فیزیوتراپی

مزایای فیزیوتراپی سکته مغزی

فیزیوتراپی در منزل باعث می‌شود تا بیمار برای رفتن به کلینیک جهت انجام فیزیوتراپی، جابه‌جا نشود. محیط خانه آرامش و آسایش بیشتری برای بیمار دارد. بیمار روحیه‌ی بهتری در خانه‌ی خود و کنار خانواده‌ی خود خواهد داشت. داشتن روحیه و امید برای بهبودی بیمار ضروری است. فیزیوتراپیست در فیزیوتراپی در منزل زمان بیش‌تری را برای درمان بیمار خواهد داشت، بنابراین مدت دوره‌ی درمان، کاهش پیدا می‌کند و بیمار سریع تر بهبود می‌یابد. بیماران سکته مغزی چون زمانی طولانی در بستر بیماری به سر می‌برند، دچار زخم پاشنه‌ی پا و زخم بستر می‌شوند به همین علت ممکن است در حین جابه‌جایی بیمار به کلینیک یا مراکز فیزیوتراپی، عفونت وارد ناحیه‌ی زخم شود و مشکلاتی را برای بیمار به همراه داشته باشد. اما با وجود فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل این خطر به شدت کاهش می‌یابد.

فیزیوتراپی سکته مغزی

[irp posts=”6896″ name=”درمان سکته مغزی با فیزیوتراپی”]

چگونه بیمار سکته مغزی را در منزل فیزیوتراپی کنیم ؟

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل برای بیماران دارای ضایعه نخاعی، کودکان دارای مشکلات مادرزادی و افراد دارای مشکلات حاد، یک مزیت مهم محسوب می شود. با فراگیری تمرینات و ورزش های فیزیوتراپی قابل انجام در خانه، با استفاده از خدمات فیزیوتراپی در منزل، این بیماران با تمایل بیشتری در درمان مشکل فعلی خود حاضر به همکاری با کادر درمان از جمله فیزیوتراپیست ها هستند.

هر چقدر همکاری خود بیمار بیشتر باشد، بهبودی در زمان کمتری اتفاق می افتد. اما اگر فرد به دلایل مختلف در مراحل درمان از جمله در انجام تمرینات فیزیوتراپی حاضر به همکاری نباشد، کار برای کادر درمان خیلی دشوار و در مواردی حتی غیرممکن خواهد شد. برای پاسخ به این سوال که چگونه در منزل فیزیوتراپی کنیم، می توان از خدمات فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل کمک گرفت.

سخن آخر

همه ی ما می دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است. سکته مغزی در باور عموم مردم، یک اتفاق وحشتناک است که ممکن است برای هر کسی رخ دهد. اما با رعایت چند نکته در زندگی می توان تا میزان قابل توجهی از این اتفاق ناگوار جلوگیری کرد. مصرف سیگار باعث گرفتگی عروق می شود. با ترک سیگار می توانید تا حد زیادی خود را از انواع بیماری ها به خصوص سکته مغزی در امان نگه دارید. کنترل فشار خون، کلسترول و دیابت کمک می کند تا جلوی بروز سکته مغزی تا حد قابل توجهی گرفته شود. به امید روزی که هیچ کسی در هیچ جای دنیا از بیماری رنج نکشد.

شما می توانید جهت دریافت خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی در منزل با مرکز توانبخشی ایرانیان تماس بگیرید و از خدمات ما با بهترین کیفیت ممکن بهره مند شوید. ۰۹۱۲۰۱۷۸۵۶۸ – ۰۲۱۲۸۴۲۲۹۶۹ ( مرکز توانبخشی ایرانیان )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *