تماس با مرکز توانبخشی ایرانیان ، مشاوره فیزیوتراپی

فیزیوتراپی زانو در منزل

فیزیوتراپی زانو در منزل

فیزیوتراپی زانو در منزل : منیسک ها ۲ غضروف هستند که دو طرف زانو قرار گرفته اند.هر زانو یک منیسک خارجی و یک منیسک داخلی دارد .منیسک سطح مفصل استخوان را میپوشاند و باعث پایداری و استقامت زانو میشود .

باتوجه به این که سطح فوقانی غضروفی استخوان ساق پا که در ساختمان زانو شرکت میکند مسطح است و قسمت غضروفی استخوانی ران که در ساختمان زانو شرکت میکند گرد است.

برای  بهترتطبیق دادن  این دو سطح ،غضروف ها نقش اساسی دارند و باعث میشوند قسمت غضروفی ران و ساق پا با هم در یک وضعیت مناسب حرکت کنند.

فیزیوتراپی زانو در منزل

۴ نوع رباط اصلی در زانو داریم :

دو رباط خارجی و داخلی و رباط های ضربدری که بصورت قدامی و خلفی هستند . در مجموع رباط ها به کمک منیسک ها ،عضله ها و تاندون باعث مقاومت مفصل زانو میشوند .

آسیب های منیسک زانو :

۲ نوع آسیب منیسک زانو داریم ، یکی در جوان های زیر ۳۵ سال و بر اثر تصادف ها و صدمه ها و آسیب های ورزشی اتفاق می افتد و میزان پارگی به شدت آسیب دیدگی بستگی دارد.

نوع دیگر در افراد میان سال از ۵۰-۴۵ سالگی به بعد دیده میشود و به شدت آرتروز زانو بستگی دارد.

گاهی خوردگی تدریجی مفاصل باعث میشود پارگی منیسک زانو و رباط ها رخ بدهد و زانو درد ایجاد میکند.

[irp posts=”8166″ name=”درمان زانو درد با فیزیوتراپی زانو”]

پارگی های خفیف شاید با زانو درد چندانی همراه نباشد ولی پارگی در منیسک با احساس گرفتگی ،قفل شدن یا صدای مانند تق تق همراه است یعنی زانو قفل میشود و با صدایی قفل شدگی برطرف میگردد .

اگر پارگی منیسک از نوع پارگی منیسک داخلی باشد قسمت های میانی و داخلی زانو و اگر از نوع منیسک خارجی زانو باشد در قسمت های میانی و خارجی زانو به هنگام راه رفتن ،نشستن ،ایستادن و چرخیدن زانو درد شدیدی ایجاد می شود.

زانو به هنگام راه رفتن در پارگی رباط بسیار ناپایدار است .از این حالت به خالی شدن تعبیر میشود و فرد حس میکند هر لحظه تعادل خود را از دست بدهد و زمین بخورد .

گاهی فقط ضربه به زانو وارد میشود و پارگی رخ نمیدهد .التهاب پرده داخل زانو باعث زانو درد موقتی و ورم میشود اما با معاینه دکتر و درمان های دوره ای به طور کامل زانو درد و علائم آن فروکش میکند .در مورد افراد مسن (میانسالان)،بلند شدن سریع و نشستن دو زانو روی زمین مممن است باعث پارگی منیسک شود.

در پارگی منیسک ،علائم بالینی و پرسش از افراد بیمار در هنگام فیزیوتراپی در منزل به ما در تشخیص کمک میکند .

تعداد بسیاری از بیماران از درد و قفل شدن زانو شاکی هستند .گاهی نیز زانو متورم میباشد که توصیه ما به شما فیزیوتراپی در منزل می باشد.

عضله ی چهار سر ران معمولا به دلیل پارگی و زانو درد لاغر و ضعیف میگردد.چه پارگی باشد یا نباشد از همان بدو ورود فرد بیمار به کلینیک ،تقویت عضله های چهار سر ران که حساس به درد است شروع میشود تا مرحله های تشخیص قطعی طی گردد.

فیزیوتراپی زانو در منزل

[irp posts=”8637″ name=”راهکارهایی برای درمان درد مفاصل زانو”]

درمان منیسک زانو با فیزیوتراپی زانو در منزل :

فیزیوتراپی زانو در منزل عضله چهار سر ران را تقویت میکند و بیمار میتواند حرکت های مفصل را بعد از کاهش درد شروع کند. معاینه های زیادی برای پی بردن به پارگی منیسک و رباط ها وحود دارد،اما تشخیص نهایی و قطعی با عکس رنگی (آرتروگرافی) و MRI است .از MRI برای تشخیص پارگی رباط ها استفاده میکنیم ولی آرتروگرافی برای پارگی منیسک ها بسیار کمک بخش میباشد.

فیزیوتراپی زانو در منزل : رباط های آسیب دیده و منیسک ها باید ترمیم شوند.نقش منیسک در زانو بسیار اهمیت دارد .در گذشته جراحی باز برای درمان پارگی ها انجام میدادند و بطور کامل منیسک را برمی داشتند ولی امروزه جراح ها حق چنین کاری ندارند.۳-۲ سوراخ ۵-۴ میلیمتری با استفاده از آرتروسکوپی در اطراف زانو ایجاد میشود و داخل زانو با یک دوربین کاملا مورد بررسی قرار میگیرد و به راحتی پارگی ترمیم میشود .

فیزیوتراپی زانو در منزل : با وجود تجربه های زیاد افراد میان سال که کاملا منیسک له شده و از بین رفته و زانو درد شدیدی هم دارند ،تا ۸۰ درصد درد با برداشتن منیسک کاهش پیدا میکند ولی تا جایی ک ممکن میباشد سعی داریم بافت را ترمیم کنیم .

فیزیوتراپی زانو در منزل

فیزیوتراپی زانو در منزل : در بیمارهای میان سال (۶۰-۵۵سال و بالاتر) باتوجه به نقش منیسک قسمت پاره شده برداشته میشود .استثنایی دیگر وجود دارد و آن ورزشکار های حرفه ای هستند که بعد از ترمیم منیسک ضروری است که ۶ ماه بیمار استراحت کند اما برای این ورزشکاران که باید هرچه زود تر به تمرین برگردند جراح به ناچار قسمت پاره شده را برمی دارد .

عضله ها در بدن مانند کمک فنر ها در ماشین عمل میکنند و از ایجاد فشار بر روی اسکلت استخوانی و مفاصل بدن جلوگیری میکنند .برای همین که تقویت چهار سر ران و عضله های پشت ران ،کاهش وزن ،هماهنگی در تقویت عضله ها ،تغذیه مناسب ،تحرک مناسب و انجام دادن ورزش های درست با نظارت متخصص ها در مرکز توانبخشی ایرانیان از جمله راهکار های پیش گیرانه و درمانی زانو درد است.

مرکز توانبخشی ایرانیان ارائه دهنده خدمات فیزیوتراپی، توانبخشی، کاردرمانی در منزل با کادری مجرب و حرفه ای می باشد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *