تماس با مرکز توانبخشی ایرانیان ، مشاوره فیزیوتراپی

فیزیوتراپی دیسک گردن

فیزیوتراپی دیسک گردن

فیزیوتراپی دیسک گردن

دیسک گردن یکی از معضلاتی است که افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند و بروز آن به صورت ناگهانی و کند و تدریجی خواهد بود. آنچه باعث این پدیده می شود، ایجاد شکاف در بخش محیطی دیسک است. در واقع در دیسک گردن تدریجی از طریق میکروتراما به صورت تکراری پدید می آید. این در حالیست که با یک نیروی شدید عارضه دیسک گردن ایجاد می شود که یکی از روش های درمانی آن فیزیوتراپی دیسک گردن می باشد.

با ادغام شکاف ها با هم، شرایط برای ایجاد فتق در قسمت مرکزی دیسک فراهم می گردد و این بدان معناست که عارضه دیسک گردن پدید آمده است.

پدید آمدن فتق دیسک طی دو مرحله باعث بروز رادیکولوپاتی در ناحیه گردن می گردد. در اولین مکانیسم به دلیل فشار های نقطه ای در ناحیه می باشد و در مرحله دوم که اغلب رایج تر است، به دلیل تحریک با مواد شیمیایی و موضعی عصبی می باشد. با این شرایط عارضه دیسک گردن مشخص می شود. البته لازم به ذکر است که این علائم  به محل آسیب، مقدار آسیب وارد شده، التهاب و فشار های حاصل به اعصاب و رگ ها بستگی دارد.

پس از این دو مکانیسم و بروز عارضه دیسک گردن، درد های عصبی بسیار مزمن پدید آمده که علت آن را باریک شدن بیش از حد سوراخ های بین مهره های گردن می دانند و با گذشت زمان شدت آن بیشتر خواهد شد. در این شرایز توصیه می کنیم تحت نظر پزشک فیزیوتراپی دیسک گردن را انجام دهید.

درمان دیسک گردن با فیزیوتراپی دیسک گردن
درمان دیسک گردن با فیزیوتراپی دیسک گردن

بیروزن زدگی دیسک گردن

در بیرون زدگی دیسک گردن مهره های ۴ تا ۶ گردنی در سنین بین ۳۰ تا ۵۵ سالگی پدید می آید. این عارضه در این سنین شایع تر است.

علامت دیسک گردن

  • درد در این ناحیه ممکن است به سایر نواحی انتشار یابد و یا به روش راجعه یا با فشرده کردن نخاع، به روش میلویاتی بروز نماید.
  • فیزیوتراپی دیسک گردن ( یکی از روش درمان می باشد نه علامت درمان )
  • درد دیسک گردن از یک طرف یا دو طرف بروز خواهد کرد.
  • تشدید درد در این ناحیه با حرکت گردن به طرفین، جلو و عقب و هنگام چرخش افزایش می یابد.
  • درد گردن معمولا ابتدا از ناحیه گردن شروع می گردد و سپس در این ناحیه کمتر شده و در نواحی شانه، پشت بازو و ساعد و دست افزایش می یابد.
  • گز گز یا مور مور شدن از نشانه های این درد می باشد.
  • درد دیسک گردن با عطسه و سرفه شدید افزایش خواهد یافت.

فیزیوتراپی دیسک گردن و فتق دیسک

۱- در فیزیوتراپی فتق دیسک گردنی از روش های درمانی همچون اولتراسوندتراپی، الکتروتراپی، کینزیوتیپینگ و… استفاده می شود که درد و اسپاسم عضلات را کاهش خواهد داد.

۲- روش لیزر درمانی پرتوان: در این روش که از لیزر استفاده می شود، لیزر پرتوان در بافت به صورت عمیق نفوذ نموده و باعث افزایش سرعت رشد در تولید مثل سلولی و ابعاد سلولی می گردد. زمانی که سلول های موجود در تاندون، استخوان، رباط، ماهیچه در معرض این اشعه قرار بگیرند، ترمیم آن ها افزایش خواهد یافت. تولید مثل و ترمیم چند برابری از نتایج این روش درمانی می باشد که سرعت درمان را افزایش خواهد داد. اشعه ی لیزر باعث سرعت اتصال مجدد اعصاب می گردد و دامنه پتانسل آن را نیز افزایش خواهد داد. با این کار فعالیت عضلات بهینه شده و عصب بهتر عمل خواهد نمود. اثر لیزر درمانی دیسک گردن روی سلول های عصبی به گونه ای فعالیت کرده که از انتقال پیام درد به مغز جلوگیری خواهد نمود و به این ترتیب حساسیت عصب کاهش خواهد یافت. همچنین این روش باعث تحریک تسکین درد طبیعی در بدن شده و بنابراین مقدار زیادی اندورفین و انکفالین از مغز و غدد فوق کلیه در بدن آزاد می شود.

فیزیوتراپی دیسک گردن
فیزیوتراپی دیسک گردن

روش های درمان بیرون زدگی دیسک گردن

۱- مگنت درمانی :

این روش از امواج مغناطیسی استفاده کرده و بر روی بافت های آسیب دیده بدن همچون استخوان، عضلات مختلف بدن، تاندون و اعصاب اثر گذاشته و روند بهبودی را سرعت می بخشد. مگنت تراپی را می توان یکی از روش های درمانی دانست که از انرژی طبیعی مغناطیس استفاده می کند زیرا که برای سلامت عمومی هر انسانی ضروری خواهد بود.

۲- طب سوزنی :

طب سوزنی از جمله روش های سنتی درمانی است که با استفاده از سوزن خشک انجام می شود. آزاد سازی اندروفین در بخش سیستم عصبی مرکزی از نتایج آن می باشد که موجب افزایش میزان جریان خود و اکسیین رسانی در ناحیه ی خاص شده و در نهایت به روند کاهش درد و التهاب ناشی از آن کمک می نماید.

فیزیوتراپی دیسک گردن توسط مرکز توانبخشی ایرانیان

  1. در این مرکز تمامی روش های لازم برای طریقه ی قرارگیری وضعیت گردن، جلوگیری از فعالیت های شدید همچون خم کردن و بلند نمودن اجسام سنگین آموزش داده خواهد شد.
  2. درمان هایی مانند حرکت دادن مهره های گردنی، بافت نرم در آن ناحیه و تکنیک های مناسب انرژی عضلانی نیز از طریق دست به صورت تخصصی انجام می شود.
  3. ترکشن گردنی که با برداشتن فشار از روی دیسک بین مهره های گردن و ایجاد فضای بین مهره ها انجام می شود نیز تکنیکی موثر در این فیزیوتراپی می باشد.
  4. تمرینات تنفسی شکمی نیز که باعث کاهش درد در ناحیه فقرات گردنی می شود نیز در فیزیوتراپی دیسک گردن انجام می شود.
  5. آموزش ورزش های لازم برای تمرین جهت بهبودی کامل از جمله خدمات این مرکز می باشد.
  6. آموزش استفاده از تکنیک تراکشن در منزل نیز در مرکز فیزیوتراپی دیسک گردن صورت می پذیرد.
  7. تجویز ارتز گردنی متناسب با درد نیز از خدمات به روز و کارآمد آن می باشد.
  8. بعد از فیزیوتراپی دیسک گردن تمرینات مقاومتی، کششی، قلبی عروقی و فانکشنال نیز آموزش داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *