تماس با مرکز توانبخشی ایرانیان ، مشاوره فیزیوتراپی

آشنایی با فواید فیزیوتراپی زانو

فواید فیزیوتراپی زانو

دلایل مختلفی باعث آسیب زانو یا حتی آسیب به ستون فقرات کمر می شوند که در نهایت بیشتر منجر به درمان از طریق فیزیوتراپی در زانو یا ستون فقرات کمر می‌شوند.

با توجه به فواید فیزیوتراپی زانو بیشتر درمانهای صورت گرفته در این ناحیه بنا به توصیه پزشکان فیزیوتراپی زانو و درمان با فیزیوتراپی بوده است.

بیشتر دلایلی که می تواند منجر به استفاده از فیزیوتراپی زانو بشود عباتند از :

آرتروز زانو، نقرس یا حتی عفونتهایی هستند که می‌تواند منجر به درمان با روش فیزیوتراپی زانو شود.اما برخی دردهای دیگر در این نواحی از ستون فقرات یا زانو وجود دارند که صرفا با ورزش یا حتی خوددرمانی می‌توانند درمان بشوند.

 

از فواید فیزیوتراپی زانو می‌توان به ؛

یکم؛ به برخی درهایی اشاره کرد که با ورزش و خود درمانی می‌توانند بهبود بشوند.

دوم؛ فیزیوتراپی زانو و بندهای مخصوص زانو می‌تواند به رهایی از درد کمک کند.

سوم؛ در برخی موارد ممکن است درمان با جراحی زانو به بهبودی برسد.وچه بسا پس از جراحی پزشک شما مجدد به فواید فیزیوتراپی زانو اشاره کند و چه بهتر که برای بهبودی کامل فیزیوتراپی زانو یا در منزل یا در بیمارستان و مرکز درمانی ادامه داشته باشد.

فواید فیزیوتراپی زانو

 [irp posts=”8489″ name=”مینیسک زانو چیست ؟”]

علامت های درد زانو

برخی نشانه های زانو درد عبارتند از ؛

  • تورم و خشک شدن پا
  • قرمزی و گرمای سطح پوست
  • ضعف و ناپایداری
  • صدای خرد شدن یا خالی کردن زانو
  • عدم توانایی در صاف کردن زانو

 

اگر چنین علامتی را در بخش زانو احساس کردید حتما به فیزیوتراپ مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که از جمله فواید فیزیوتراپی زانو سرعت در بهبود زانوان شما خواهد بود.

اگر احساس می‌کنید زانوهای شما تحمل وزن شما را ندارد.از فواید فیزیوتراپی زانو غفلت نکنید. اولین پیشنهاد ما به شما استفاده از روش های درمانی با فیزیوتراپی زانو است.

اگر احساس می کنید خواب رفتگی زانو شما را اذیت می کند از فواید فیزیوتراپی زانو غفلت نکنید.

اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید زانوهای خودتان را کامل صاف کنید. زانوی شما فرم طبیعی خارج شده یااگر احساس می کنید که تب دارید و قرمزی و درد و تورم در ناحیه زانو شما را مدام اذیت می کند باز هم پیشنهاد می‌کنیم از فواید فیزیوتراپی زانو غفلت نکنید.

در ادامه با توجه به حساست های گفته شده در بخش زانو باید اضافه کنیم که در صورت مشاهده هر کدام از موارد فوق به پزشک فیزیوتراپ مراجعه کنید. شاید شما یکی از همان افرادی باشید که نیاز به درمان از طریق فیزیوتراپی زانو دارد.

دلایل اصلی درد زانو

از جله دلایلی که می‌تواند منجر به زانو درد بشود به ترتیب شامل؛
آرتروزها، یا حتی جراحی هایی هستند که قبلا داشته اید و چه بسا آرتروز مفاصل باشد. در هرکدام از این موارد توصیه می کنیم از فواید فیزیوتراپی زانو غفلت نکنید و با پزشک خود در این خصوص مشورت کنید.

فراموش نکنید که در بسیاری از موارد جراحت در زانو می تواند هر یک از تاندوها یا رباط های زانو را تحت تاثیر قرار دهد.
بدین معنا که هر جراحتی در این بخش می تواند کیسه های که پـُر از مایع هستند و برای جلوگیری از سایش غضروف‌ها مفاصل را احاطه کرده اند همه را تحت تاثیر قرار دهد و در نهایت منجر به درد یا ضعف شدیدی بشود که مراجعه به پزشک تنها راه درمان آن است.
فواید فیزیوتراپی زانو در این بخش بیشتر خودش را نشان می دهد.

 

برخی از جراحی‌های زانو عبارتند از:

 

 جراحی کشکک زانو؛
برخی افراد چه بسا به دلیل افتادن یا حتی پوکی استخوان به این عارضه مبتلا بشوند.عارضه ای که درنهایت منجر به جراحی کشکک زانو می شود و پس از جراحی نیز ضروری است تا به فواید فیزیوتراپی زانو توجه بیشتری داشته باشید. چرا که در روند درمان و بهبود درمان قطعا تاثیر خوبی خواهد داشت.

 

پاره شدن منیسک زانو؛
منیسک زانو از غضروف سخت و لاستیکی تشکیل شده است که به عنوان ضربه گیر بین استخوان ساق پا و استخوان ران قرار دارد. منیسک  نیز می‌تواند دچار پارگی بشود.

از جمله فواید فیزیوتراپی زانو در این قبیل از جراحی‌ها نیز سرعت عمل در درمان و بهبهود رویه درمان است.

 

انواع دردهای زانو

انواع دردهای زانو به ترتیب عبارتند از؛

درد زانو بر اثر شکستگی یا آرتروز؛

آرتروز زانو نیز یکی دیگر از دردهای رایج زانو تلقی می شود. دردی که بعضا احساس می کنید زانو محل جمع آوری مقداری آب شده و این آب صدا دار در حال اذیت شما ست.
یا حتی بعضانمی‌توانید وزن خودتان را تحمل کنید و درد کل انرژی شما را می گیرد. این دردها به این دلیل است که گاهی جراحت یا ضعف استخوان یا غضروف می‌تواند منجر به شکسته شدن تکه ای از استخوان یا غضروف شده و فضای مفصلی شناور شود.
از جمله فواید فیزیوتراپی زانو درمان این قبیل دردها در زانو خواهد بود.

[irp posts=”8394″ name=”دلایل ورم زانو و روش درمان آن”]

 

سندرم نوار ایلوتیبیال؛

 بعضا دردهای زانو بیشتر شامل ورزشکارانی می‌شود که مسافت‌های طولانی را می دوند. به ورزشکاران توصیه می‌کنیم اگر بر اثر دویدن دچار کشیدگی در بخش ران پا و صدمه به زانو شدند از فواید فیزیوتراپی زانو غفلت نکنند.

 در رفتگی کاسه زانو؛

از در رفتگی زانو نیز به عنوان یکی از عمده دردهای زانو یاد می شود که برای درمان این بخش نیز توصیه می کنیم از فواید فیزیوتراپی زانو غفلت نکنید.

 

آرتروز مفاصل و زانو درد؛

توجه داشته باشید از دیگر دلایل فواید فیزیوتراپی زانو آرتروزهای زانو می باشد. پزشکان بر این باورند که بیش از ۱۰۰ نوع مختلف از آرتروز مفاصل وجود دارد. که از جمله فواید فیزیوتراپی زانو درمان این قبیل زانو دردها است . عواملی که ممکن است منجر به درد زانو بشوند عبارتند از ؛

آرتروز مفاصل و استخوان ها
این بیماری متداول ترین نوع آرتروز مفاصل است. شرایطی بسیار دردناک است که می‌تواند منجر به از بین رفتن غضروف زانو نیز بشود. باید یادآور شد از جمله فواید فیزیوتراپی زانو در این بخش تقویت عضله های غضروف زانو است که برای آنهایی که مبتلا به آرتروز زانو هستند این روش درمانی توصیه میشود.

رماتیسم مفاصل
ضعیف کننده ترین نوع آرتروز مفاصل است. تقریبا تمام مفاصل بدن از جمله زانو ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.به عنوان درد مزمن از آن یاد می‌شود. برای درمان رماتیسم مفاصل نیز می توان به فواید فیزیوتراپی زانو اشاره کرد.

نقرس
نقرس زانو با نوعی ورم در زانو ایجاد می شود. پزشکان بر این باورند که معمولا نقرس زانو در انگشت شست پا ایجاد می شود اما با این حال باز هم ممکن است اثراتی در زانو نیز دیده بشود.

 

چگونه برای درمان درد زانو اقدام کنیم؟

برای درمان دردهای زانو که هر کدام ازعوامل عنوان شده می تواند باعث آن باشد شما نخست به پزشک مراجعه می کنید.
در مرحله بعد این پزشک است که با تشخیص نوع درد برای شما انواع درمان از جمله فیزیوتراپی زانو را به عنوان راهکار و علاج درد تشخیص می‌دهد.

فیزیوتراپی زانو؛

باید خاطر نشان کرد که در طول درمان با فیزیوتراپی زانو، فیزیوتراپیست برای شما این کارها را به ترتیب انجام خواهد داد؛

یکم ؛ زانو را برای ورم ها یا درد و حتی نرمی و شکستگی هایی که دارد بازرسی خواهد کرد.

امکان حرکت پا و همچنین میزان مقاومت پا را ارزیابی خواهد کرد.

رباط و مینیسک های زانو را معاینه خواهد کرد.

قطعا برای ادامه درمان  از شما تصویربرداری با ام . آر. ای را خواهد خواست.

تصویر برداری زانو؛

برای تصویر برداری روش‌های مختلفی وجود دارد از جمله؛

اشعه ایکس، سی تی اسکن، فراصوت و تست های :ام. آر. آی.

اگر این قبیل تصویربرداری ها کامل نباشد و پزشک تشخیص دهد که نیاز به تست های دیگری وجود دارد قطعا تست‌های ارزیابی ابتلا به نقرس یا عفونت و شبه نقرس از شما به عمل خواهد آمد. حتی در برخی موارد نیز آزمایش خون و آزمایش انالیز مایع مفصلی نیز صورت می گیرد.

پس از تشخیص نیاز به فیزیوتراپی زانو شما به بخش فیزیوتراپی ارسال خواهید شد که هر کدام از موارد تشخیص داده شده روش‌های درمانی متفاوتی خواهد داشت. جملگی موارد عنوان شده از جمله فواید فیزیوتراپی زانو می تواند تلقی شود.

گاهی برای درمان زانو درد شما شاید پزشک دارو تجویز کند. به عبارتی علاوه بر درمان از طریق فیزیوتراپی شما نیازمند درمان از طریق مصرف دارو هستید.  درمان های ورزشی قطعا در کنار درمان های فیزیوتراپی برای شما تجویز خواهد شد. از فواید فیزیوتراپی زانو نه تنها درمان زانوی شما خواهد بود بلکه فرصتی برای تمرین با ورزش را نیز خواهید داشت.

ورزش هایی که در کنار فیزیوتراپی زانو برای شما پزشک توصیه خواهد کرد قطعا متفاوت از دیگری خواهد بود. این قبیل ورزش ها بعضا برای تقویت عضله زانو صورت می گیرد که از دیگر فواید فیزیوتراپی زانو به حساب می آید.

 

فواید فیزیوتراپی زانو :

از دیگر فواید فیزیوتراپی زانو می توان به طولانی کردن عمر مفصل زانو اشاره کرد. همچنین در فیزیوتراپی زانو شما ازاین مهم بر خوردار هستید که نسبت به تقویت عضلات اطراف زانوی خود قدام کنید.

همچنین در فیزیوتراپی زانو شما به بافت های آسیب دیده اطراف زانو فرصت بهبود می دهید.

فیزیوتراپی می‌تواند در طول دوران درمان آسیب های کوچکی که به زانوان و مفاصل وارد شده است را تشخیص داده و آنها را درمان کند.

فیزیوتراپی زانو می تواند از ریشه دارد شدن بسیاری از ضایعات کوچکی که به زانوان شما وارد شده است جلوگیری کند و منجر به بهبودی این آسیب های کوچک زانوان شما بشود.

امواج به کار رفته در فیزیوتراپی همچون امواج لیزر از جمله موثرترین روش های درمانی به شمار می روند . این جریانهای الکتریکی لیزر که به پا و زانو وارد می شود موجب تقویت و مهار دردهای زانوان شما می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *