تماس با مرکز توانبخشی ایرانیان ، مشاوره فیزیوتراپی

عوارض فیزیوتراپی چیست

عوارض فیزیوتراپی

عوارض فیزیوتراپی چیست؟ فیزیوتراپی یکی از روش های توانبخشی است که به منظور کاهش درد بیماران و بهبود عملکرد آنها توسط پزشکان تجویز می شود، با کاهش درد همراه بوده و باعث بهبود عملکرد بیماران می شود. در واقع پزشک با معاینات مناسب با توجه به نوع اختلال یا مشکل بیمار، فیزیوتراپی را برای او تجویز می کند.

عوارض فیزیوتراپی چیست ؟

انجام فیزیوتراپی توسط افرادی که هیچ تخصص و تجربه‌ای ندارند می‌تواند عوارض ناخوشایندی برای بیمار داشته باشد. در واقع استفاده از دستگاههای فیزیوتراپی بایستی با دانش و آگاهی از فرکانس و شدت مورد نیاز باشد که فرد متخصص به خوبی می تواند این موارد را تنظیم کند. در غیر اینصورت عوارض جبران ناپذیری برای بیماران خواهد داشت.

افرادی که از دستگاههای فیزیوتراپی استفاده می کنند بایستی مهارت و دانش کافی را در این زمینه داشته باشند. تعداد کثیری از افرادی که به معتبر بودن مراکز توانبخشی و تخصصی بودن محیط توجه نداشتند دچار عوارضی همچون: بسته شدن چشم، کج شدن صورت، اختلال در چین های صورت و در نهایت گوشه گیری و دوری از محیط های اجتماعی شده اند. از این رو انتخاب مرکز توانبخشی دقت لازم را داشته باشید.

آیا فیزیوتراپی برای افراد ضرر دارد؟

انجام فیزیوتراپی توسط فرد متخصص نه تنها هیچگونه عوارضی ندارد، بلکه باعث توانبخشی و بهبود عملکرد بیمار می شود. در واقع برای انجام فیزیوتراپی از دارو و روش تهاجمی خاصی استفاده نمی شود به همین دلیل عوارضی برای شخص نخواهد داشت. برای انجام فیزیوتراپی از دستگاههایی استفاده می کنند که به آنها دستگاههای الکتروتراپی گفته می شود که از درجه ولتاژ و فرکانس طراحی شده اند که استفاده از آن فقط توسط کارشناس مجاز است،

چرا که اگر فردی بی تجربه در زمان استفاده از دستگاه دچار خطا شود، می تواند باعث افزایش درد در عضلات، کج شدن و یا افتادگی آنها شود. بنابراین عوارض فیزیوتراپی صرفا زمانی اتفاق خواهد افتاد که فیزیوتراپی توسط افراد غیر متخصص انجام شود. از این رو اگر می خواهید فیزیوتراپی انجام دهید حتما به اعتبار و قانونی بودن مرکز توانبخشی دقت کنید.

 

استفاده نامناسب از الکتروتراپی

گاها از الکتروتراپی و جریان برق برای درمان مشکلاتی مانند فلج صورت استفاده می شود. اگر این استفاده غیر اصولی و غیر علمی باشد، به جای درمان، می تواند مشکلات شدیدتری نیز برای فرد ایجاد نماید. عوارض فیزیوتراپی در درمان فلج صورت زمانی می باشد که شما از شدت و فرکانس نامناسبی برای درمان استفاده نمایید.

فیزیوتراپی هنگام استفاده از آن در درمان فلج صورت، می تواند باعث ایجاد عوارضی مانند افتادگی پلک، کجی صورت، اختلالات بلع و غیره شود. در نتیجه برای استفاده از دستگاه الکتروتراپی شما باید علم کافی از تخصص فیزیوتراپی را داشته باشید.

عوارض فیزیوتراپی چیست

 

عوارض فیزیوتراپی با برق

با پیشرفت علم و تکنولوژی متخصصان و پزشکان به دنبال راهی برای بهبود عملکرد بیماران غیر از جراحی های سنگین هستند و انجام فیزیوتراپی باعث بهبودی بیمار شده و انجام درست آن باعث جلوگیری از جراحی های سنگین می شود. منظور از فیزیوتراپی با برق اینست که جریان برق، درد و التهاب فرد بیمار را به میزان زیادی کاهش داده و برای دردهای شدید نظیر درد کمر، گردن، آرنج، دردهای زایمانی و آرتروز استفاده می شود.

اگرچه استفاده از دستگاه های برق TENS برای اکثر افراد بلا مانع است، اما در صورتی که توسط افراد غیر متخصص در زمینه درمان فیزیکی انجام شود، می تواند عوارض فیزیوتراپی جدی بهه همراه داشته باشد.

پالس‌های الکتریکی که توسط دستگاه TENS تولید می‌ شود، ممکن است باعث ایجاد احساس گزگز، سوزن سوزن شدن و یا حتی سوزش در ناحیه مورد درمان شود. بنابراین ممکن است برخی بیماران در وهله نخست با این شیوه درمانی احساس خوبی نداشته باشند.

رایج‌ترین عوارض فیزیوتراپی که هنگام استفاده از دستگاه برق ایجاد می شود، تحریک پوست و یا ایجاد بثورات پوستی می باشد. این عوارض ممکن است بر اثر عواملی چون چسب و نوارهای نگهدارنده الکترود ایجاد شود. بنابراین، اگر شما نیز پس از انجام الکتروتراپی دچار قرمزی و یا حساسیت های پوستی می‌شوید، بهتر است از روش‌های هایپوآلرژنیک که دارای حساسیت زایی کمتری هستند، استفاده نمائید.

[irp posts=”8630″ name=”فواید و عوارض فیزیوتراپی با برق”]

عوارض فیزیوتراپی برای کمر

زمانیکه فرد در اثر حوادث، دچار اختلال حرکتی می شود و نمی تواند حرکت کند، پزشک او را به فیزیوتراپی ارجاع می دهد. در واقع اختلال در کمر باعث می شود که فرد در حرکت دچار محدودیت شود. انجام فیزیوتراپی باعث می شود که فرد بهبود یابد و از انجام عمل های جراحی سخت و سنگین نجات پیدا کند.

این روزها فیزیوتراپی یکی از بهترین روش های درمانی و توانبخشی است که پزشکان از آن برای درمان بیماران استفاده می کنند. همچنین از دیگر کاربردهای فیزیوتراپی، بهبود بیماران بعد از عمل جراحی است. برخی از بیماران بعد از جراحی، توانایی اولیه خود را از دست می دهند و فیزیوتراپی یک روش کاربردی و موثر برای بهبود عملکرد این بیماران است و سلامتی را به آنها باز می گرداند.

 فیزیوتراپی چه عوارضی برای گردن دارد؟

گردن و ستون فقرات گردنی با توجه به پیچیدگی ساختاری که دارد بسیار حساس است. در واقع ستون فقرات از عروق، اعصاب، عضلات، مفاصل و استخوان ها تشکیل شده است که وظیفه ثبات و حرکت سر در جهت های مختلف را بر عهده دارد و با توجه به طناب نخاعی، فیزیوتراپی گردن بسیار مهم و حساس است.

بنابراین بایستی برای جلوگیری از عوارض فیزیوتراپی به مراکز معتبری مراجعه کنید که فرد متخصص عمل فیزیوتراپی را انجام دهد. بیمارانی که مشکل گردن دارند بایستی برای انجام فیزیوتراپی دقت لازم را داشته باشند که حتما کارشناس اینکار را انجام دهد تا دچار ضررهای فیزیوتراپی نشوند.

آیا فیزیوتراپی ضرر دارد
آیا فیزیوتراپی ضرر دارد

عوارض فیزیوتراپی برای زانو

از عوارض فیزیوتراپی زانو، گزگز و احساس سوزش در ناحیه آسیب دیده است. زمانیکه فرد بیمار در ناحیه درمان احساس گزگز و سوزش داشته باشد به این دلیل است که فیزیوتراپی به درستی انجام نمی شود. منتها در خیلی از مواقع این سوزش و گزگز برطرف می شود، با اینحال بایستی توجه داشت که فیزیوتراپی حتما توسط کارشناس و فرد متخصصی انجام شود.

همچنین لازم است بدانید: در هر فردی با توجه به شدت درد، مدت زمانی که فرد به بهبودی کامل می رسد متفاوت است و ممکن است در فردی بهبودی به سرعت مشخص شود و در برخی دیگر چیزی در حدود چند هفته طول بکشد. یکی دیگر از عوارض فیزیوتراپی التهاب پوستی است در غیر اینصورت فیزیوتراپی توسط فرد متخصص و ماهر هیچگونه عوارضی برای شما نخواهد داشت.

عوارض فیزیوتراپی با لیزر

عوارض فیزیوتراپی با لیزر در صورت رعایت نکات ایمنی و ضروری بسیار جزئی و در حد صفر می باشد. عوارض لیزر درمانی از جمله سوالاتی است که برای خیلی از افراد ایجاد می شود. لیزر از جنس نور می باشد یعنی مجموعه ای از فوتون های نوری هستند که با فرکانس و طول موج مشابه به صورت هم زمان برای پوست شما تابانیده می شوند، لذا در حالت عادی هیچ گونه عارضه جانبی نباید به همراه داشته باشند. لیزر پر توان، بدون درد و ایمن می باشد و در طی استفاده از آن، به دلیل گشاد شدن عروق خونی، فرد یک اثر گرمایی ملایمی را در محل احساس می کند که در بیشتر موارد بدون درد و ناراحتی می باشد.

از لیزر در مواردی مانند حساسیت به نور (پورفیری) ، تومورهای فعال و بارداری و هنگام استفاده از پیس میکر (باطری قلبی) نباید استفاده کرد. در طی لیزر درمانی از هیچ گونه لوسیون و پماد موضعی نباید استفاده کرد. اشعه لیزر بر روی گنادها (بیضه ها ، تخمدان ها) و غده تیروئید نباید تابانیده شود. در طی عمل لیزر درمانی پر توان ، برای جلوگیری از تابش لیزر به چشم ، از عینک محافظ چشم استفاده می شود.

علت درد بعد از فیزیوتراپی

یکی از عوارض فیزیوتراپی مهمی که احتمالا در طول دوره درمانی خود تجربه خواهید کرد، احساس درد است.

شما ممکن است در حین ریکاوری و بازتوانی و یا هنگام استفاده از دستگاه های خاص فیزیوتراپی مانند شاک ویو، احساس درد شدیدی پیدا کنید و این امر ممکن است باعث کم شدن انگیزه و علاقه شما برای ادامه روند درمانی خود شود. این درد در اغلب موارد فیزیوتراپی بسیار جزئی می باشد و بیشتر بیماران پس از انجام فیزیوتراپی دچار کاهش درد می شوند نه افزایش آن.

اگر احساس درد شما شدید می باشد، باید با پزشک و یا فیزیوتراپیست خود صحبت کنید و از روش های درمانی جایگزین که می توانند به کاهش درد شما کمک کنند، استفاده کنید تا به شما این امکان را بدهند که دوره درمانی خود را ادامه دهید.

استفاده از برخی داروهای خوراکی تجویزی پزشک یک دقیقه قبل از هر جلسه درمانی برای کنترل درد نیز می تواند راه حل دیگری باشد. استفاده از پک آب گرم، یخ و پمادهای موضعی

ضررهای فیزیوتراپی بر بدن چیست

ایجاد تورم

 تورم نیز یکی دیگر از عوارض فیزیوتراپی رایج می باشد. با چالش کشیده شدن عضلات، رباط ها و تاندون ها و با تحت فشار قرار گرفتن آنها توسط فرد درمانگر، بدن شما ممکن است با افزایش اِدِم یا تورم مواجه شود.

این تورم می‌تواند موجب ایجاد درد و محدودیت های عملکردی بیشتری در شما شود. با درمانگر فیزیوتراپیست خود درباره روش های درمانی مانند استفاده از یخ قبل از شروع درمان یا استفاده از گرما و سرما برای کنترل تورم، مشورت کنید.

استفاده از این روش ها می تواند درد و تورم ناشی از فیزیوتراپی را کاهش دهند و به طور همزمان باعث بهبود گردش خون می شوند.

سخن پایانی : فیزیوتراپی نباید هیچ عارضه شدیدی داشته باشد

هنگام استفاده از فیزیوتراپی، هیچ دارویی وارد بدن شما نمی ‌شود. بنابراین عوارض فیزیوتراپی باید بسیار کم و جزئی باشند مگر در مواردی مثل عدم احتیاط فیزیوتراپیست، چرا کلیه دستگاه هایی که در این روش درمانی استفاده می شود، حتی لیزرها، نمی توانند به بدن آسیبی وارد نمایند.

در بسیاری از اختلالات اسکلتی و عضلانی بدن، فیزیوتراپی می تواند روش درمانی جایگزین برای برخی عمل‌های جراحی باشد. حتی  در بسیاری از مواقعی که فیزیوتراپی نتیجه کافی در درمان مشکل نداشته باشد، می‌توان از آن به عنوان مقدمه ای برای اشتفاده از روش های درمانی دیگر استفاده نمود.

ارائه خدمات فیزیوتراپی در منزل تهران و کرج ۰۹۱۲۰۱۷۸۵۶۸ – ۰۲۱۲۸۴۲۲۹۶۹ ( مرکز توانبخشی ایرانیان )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *