تماس با مرکز توانبخشی ایرانیان ، مشاوره فیزیوتراپی

صافی کف پا

تشخیص صافی کف پا

صافی کف پا :به طورکلی، وقتی شما دچار صافی کف پا خواهید بود که قوس داخل پا صاف باشد و کف پا کاملا با سطح زمین در تماس باشد . اگرزمانی که فرد ایستاده است، پا دارای قوس طبیعی نباشد ، آن فرد دارای صافی کف پا می باشد.

علت صافی کف پا

هر پای انسان از ۲۶ استخوان تشکیل شده است که توسط ۳۳ مفصل و تعداد زیادی ماهیچه ، تاندون و رباط درکنار یک دیگر قرارگرفته‌ اند. به طور کلی در کف پا ۳ نقطه وجود دارد که نقاط اصلی تحمل کننده وزن هستند. آنها عبارت اند از :

  • زیراستخوان پاشنه
  • زیرانتهای تحتانی اولین استخوان کف پایی
  • زیرانتهای تحتانی پنحمین استخوان کف پایی

 

چگونگی قرارگرفتن این ساختارها در کنارهم ، قوسهای استخوانی را ایجاد میکند . زمانی که راه می رویم ، این قوسهای قابل ارتجاع، وزن بدن را میان پاها وساق پا توزیع میکنند . این قوسها، نقش جدایی ‌ناپذیری درچگونگی راه رفتن ما دارند و در واقع به عنوان اهرم‌ های محکمی برای حرکت، عمل می کنند . تاندون ها، مفاصل پا را به هم متصل میکنند . حال اگرتاندون ها سست گردند، موجب صافی کف پا می گردد.

 

تشخیص صافی کف پا

 

البته صافی کف پا در نوزادان وکودکی که تازه به راه افتاده، طبیعی است . هنگامی که بچه بزرگتر می شود ( ۲_۳ ساله )، تاندون ها سفت تر میشوند و به شکل قوس در می آیند.

در دوران نوجوانی، بیشترافراد دارای قوس طبیعی در کف پا میباشند . اما برخی هم دچار صافی کف پا می گردند.

صدمات بدنی ، بیماریها و افزایش سن ممکن است به تاندونها صدمه وارد کرده و موجب صافی کف پا گردد . این نوع پای صاف، ممکن است فقط در یک پا ایجاد شود.

به ندرت، صافی کف پا درکودکان درد دارد . در این حالت، دو یا تعداد بیشتری از استخوانهای پا رشد کرده و به هم متصل میشوند. این وضعیت را ”  پیوستگی قوزک پا ” مینامند .

گاهی ، صافی کف پا به علت مشکلات موجود درزانو و قوزک به وجود می آید . این مشکلات بر قوزک پا فشار وارد میکنند و قوزک را به سمت داخل برمیگردانند و موجب عدم تراز پاها میشوند .

[irp posts=”8309″ name=”پای پرانتزی چیست”]

انواع صافی کف پا

  • نوع مادرزادی
  • نوع اکتسابی

علائم صافی کف پا

کف پا صاف همیشه علایمی دارد. این علایم عبارت اند از :

  • صافی یکطرفه یا دو طرفه پا
  • ساییدگی کفشها به سمت داخل
  • درد ناحیه تحتانی پاها
  • درد ناحیه داخل قوزک پا
  • تورم قسمت داخلی قوزک
  • پا درد

روش های تشخیص صافی کف پا

روش اول تشخیص صافی کف پا

ساده ‌ترین کار ، آزمایش جای پای خیس است . به این شکل که کف پا رابا آب خیس کنید و سپس روی یک سطح صاف بایستید . اثری که از پاروی سطح باقی می ماند، هرچه کامل ‌تر باشد، نشان‌ دهنده صاف‌ تربودن کف پا است .

در برخی موارد که به صافی کف پیچ‌ خورده معروف است، تمام کناره داخلی جای پا به سمت بالا متمایل است که این قسمت از پا، درکف پای معمولی یا با قوس زیاد، هرگز با سطح تماس پیدا نمی کند . ازطرفی اگر روی جای پای باقی ‌مانده، ازجلوی پا به سمت پاشنه، خطی رسم کنیم ، چنان چه پهنای این خط برابر با جلوی پا باشد ، کف پا صاف بوده و اگر خط کشیده شده نصف پهنای جلوی پا باشد ، آن گاه قوس کف پا طبیعی است و چنان چه قوس کف پا زیاد باشد ، تنها خط باریکی جلوی پا را به پاشنه وصل می کند .

روش دوم تشخیص صافی کف پا

درافرادی که کف پای صاف قابل انعطاف دارند ، قوس کف پا را زمانی می توان مشاهده کرد که فرد روی انگشت‌ های پا بایستد، ولی درافرادی که کف پای صاف سخت دارند، حتی با قرارگرفتن روی انگشت‌ های پا هم نمیتوان قوس کف پا را در آنها مشاهده کرد .

 

تشخیص صافی کف پا

روش سوم چهارم صافی کف پا

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، از کفشها نیز می توان به صافی کف پا پی برد. کفش ها را روی میزی صاف قرار دهید و از پشت به آنها نگاه کنید . کف پای صاف باعث خوردگی قسمت داخلی پاشنه پا میشود . صافی کف پا هم چنین باعث میشود قسمت بالایی کفش به سمت داخل پاشنه خمیده بشود .

[irp posts=”6650″ name=”خار پاشنه پا PLANTAR FASCITIS”]

روش چهارم تشخیص صافی کف پا

اگر دچار پا درد هستید، برای اطمینان ازصافی کف پای خود بهتراست با پاهای کاملا موازی بایستید و از فردی بخواهید از پشت پاهای شما را نگاه کند . می توانید خودتان هم از آینه ، پاهای خود را نگاه کنید . درحالت عادی فقط انگشت کوچک پا ازپشت قابل مشاهده است ، ولی چنان چه یک پا ، صاف ‌تراز پای دیگر باشد، انگشت چهارم یا سوم پا را هم می توان دید . دراین صورت باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

روش پنجم تشخیص صافی کف پا

پاهای صاف معمولا به دلیل افتادگی قوس پا ، بزرگتراز پاهای معمولی و گاهی پهن ‌تر هستند. این به معنای رشد طبیعی پا نیست ، بلکه به خاطر فقدان قوسی کف پا است .

 

جهت دریافت خدمات ویزیت در منزل ، فیزیوتراپی در منزل ، توانبخشی در منزل ، کار درمانی در منزل ، پرستاری در منزل با ما تماس بگیرید.

مرکز توانبخشی ایرانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *