تماس با مرکز توانبخشی ایرانیان ، مشاوره فیزیوتراپی

دلایل و علائم آرتروز زانو چیست ؟

علائم آرتروز زانو

حتما شما هم در میان بیماری های مختلف نام بیماری استئوآرتریت یا آرتروز زانو را شنیده اید. این بیماری که در آن به مرور فضای بین غضروف های بدن فرسوده خواهد شد با نشانه های خاصی همراه است. در واقع علائم آرتروز زانو شامل: درد زانو، تورم و التهاب زانو، کاهش یافتن دامنه حرکت این اندام، به وجود آمدن استخوان اضافی در زانو و یا ایجاد صدا در این اندام می باشد.

علائم آرتروز زانو

علائم آرتروز زانو

نشانه های بیماری آرتروز زانو می تواند در افراد متفاوت باشد که در ادامه به سه مشخصه اصلی آن اشاره می شود.

در میان علائم آرتروز زانو اولین نشانه خشکی آن بعد از مواقع استراحت فرد است. این امر بدین معناست که وقتی فرد برای زمانی طولانی در یک مکان بی تحرک و ثابت باشد هنگام انجام فعالیت درد زانو را احساس خواهد کرد.

اگر دقت کرده باشید افرادی که به این عارضه مبتلا می باشند یکی از شاخص ترین علائم آرتروز زانو در آن ها اینست که صبح ها هنگام بلند شدن از خواب به طور عادی و معمولی نمی توانند راه بروند و درد خاصی را احساس می کنند.

یکی دیگر از علائم آرتروز زانو کم شدن میزان انعطاف زانوهاست. فردی که به آرتروز زانو دچار شده است این امکان را نخواهد داشت که مفصل زانو را راحت خم و راست نماید و این امر با درد همراه خواهد بود.

افرادی که علائم ذکر شده را در بازه زمانی بیش از دو هفته مشاهده می کنند باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرده و علائم آرتروز زانو را بیان کنند.

[irp posts=”8184″ name=”چگونگی درمان آرتروز زانو با ورزش و بهبود زانو درد”]
نشانه های آرتروز زانو چیست
نشانه های آرتروز زانو چیست

دلایل بروز آرتروز زانو

از جمله عواملی که می توانند سبب بروز آرتروز زانو شوند افزایش سن افراد می باشد. به طور معمول نیز این نشانه ها در افراد مسن بسیار بیشتر از افراد جوان است. شما این عارضه را بیشتر در افرادی که بالای چهل سال سن دارند مشاهده خواهید کرد.

جالب است بدانید که جنسیت افراد نیز در شدت این بیماری دخیل است. خانم ها بیش از آقایان آرتروز زانو را تجربه می کنند.

دلایل آرتروز زانو

برخی از بیماران نیز به دلایل ارثی و صدمه دیدن بدن دچار این عارضه خواهند شد که با توجه به علائم آرتروز زانو باید سریعا به پزشک مراجعه نمود.

توجه داشته باشید که همیشه ورزشکاران بخصوص افرادی که به فوتبال، والیبال و بسکتبال علاقه دارند بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار می گیرند.

 

سایر علائم آرتروز زانو

درد زانو یکی از اصلی ترین علائمی است که بیمار آن را احساس خواهد کرد.

با وارد شدن کوچک ترین فشار به مفصل زانو درد بیمار شدت گرفته در نتیجه وی به لمس کردن زانو و یا برخورد آن به اشیاء مختلف بسیار حساس خواهد شد.

سفت شدن و خشک شدن مفصل زانو که منجر به ایجاد صدا در ناحیه زانو خواهد شد امری شایع است.

بیمار به مرور احساس می کند که زانوی او دچار سایش و فرسودگی شده است.

ایجاد یک زایده استخوانی اضافی در زانو که همانند یک شی سخت توانایی آسیب رسانی به مفصل را خواهد داشت.

[irp posts=”8394″ name=”دلایل ورم زانو و روش درمان آن”]

دلایل آرتروز زانو چیست

دلایل آرتروز زانو

دلایل آرتروز زانو شامل موارد متعددی است که یکی از آن سن فرد می باشد. در حقیقت هر چه سن افراد بیشتر می شود میزان سایش در مفاصل نیز افزایش می یابد. روند پیری در انسان ها شدت ابتلا به آرتروز زانو را افزایش می دهد.

برخی از افراد به طور ارثی و ژنتیکی استعداد بیشتری برای پذیرش و ابتلا به آرتروز زانو دارند.

چاقی یکی از فاکتور های اصلی برای ابتلا به آرتروز زانو می باشد بخصوص اینکه فرد فشار زیادی نیز به زانو وارد کرده و برخی از مسائل را رعایت نکند. این امر سبب خواهد شد که به علت ورود فشار بیش از حد به زانو میزان آسیب پذیری آن افزایش یابد.

وجود آسیب های قبلی و یا تصادف و ضربه دیدن اندام زانو همگی در ردیف دلایل آرتروز زانو می باشند. در واقع به علت آسیب های لیگامانی در اندام زانو این مفصل استحکام و پایداری خود را از دست می دهد و حتی ممکن است به مرور زمان سبب تغییر شکل آن شود.

افرادی که به علت شغل و حرفه ای که دارند سبب ایجاد فشار و نیرو های مازاد به اندام زانو می شوند بیش از دیگران در معرض ابتلا به آرتروز زانو می باشند. تحمل مفاصل زانو به مرور کم شده و سایش ایجاد خواهد شد که نقش مهمی در بروز این بیماری دارد و موجب پیدایش علائم آرتروز زانو می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *