تماس با مرکز توانبخشی ایرانیان ، مشاوره فیزیوتراپی

دلایل و روش های درمان خار پاشنه

درمان خار پاشنه پگونه است

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که خار پاشنه چیست و چگونه مداوا می شود؟ در حقیقت این عارضه که “سندروم خار پاشنه” نیز نامیده می شود به واسطه تجمع کلسیم و ظهور یک استخوان جدید در قسمت زیرین پاشنه پا ایجاد شده و اندازه آن در تصاویر گرفته شده با اشعه ایکس، نیم اینچ است. در این مقاله دلایل، علائم و درمان خار پاشنه بیان می شود.

درمان خار پاشنه
درمان خار پاشنه

دلایل خار پاشنه

  • چاقی و اضافه وزن
  • بالا رفتن وزن در دوران حاملگی درصد ابتلا به این عارضه را افزایش می دهد که باید حتما به درمان خار پاشنه اهمیت داده شود.
  • صافی کف پا
  • التهاب و تورم مفصل های ناحیه کف پا
  • افرادی که زیاد می دوند بیش از افرادی که زیاد راه می روند به خار پاشنه مبتلا می شوند.
  • استفاده از کفش های غیراستاندارد
  • زیاد ایستادن
  • عدم رعایت رژیم غذایی مناسب از جمله مصرف زیاد چای جزو دلایل خار پاشنه می باشد که اثرات سوء داشته و موجب التهاب کف پا و تجمع کلسیم خواهد شد.
[irp posts=”6650″ name=”خار پاشنه پا PLANTAR FASCITIS”]
درمان خار پاشنه پگونه است

علائم و نشانه های خار پاشنه

افرادی که به این عارضه مبتلا می شوند با دیدن علائم خار پاشنه باید حتما به دنبال راهکار صحیح جهت درمان خار پاشنه باشند. نشانه ها و علائم خار پاشنه در ادامه بیان می شود:

  • معمولا این افراد در ساعات اولیه صبح بخصوص هنگامی که می ایستند درد های شدیدی را حس می کنند.
  • تجربه درد های جزئی تر در ادامه روز
  • ملتهب شدن پاشنه پا
  • داغ شدن و بالا رفتن حرارت ناحیه مذکور
  • ایجاد مشکل در راه رفتن
  • مشاهده برآمدگی در ناحیه کف پا

با مشاهده و احساس علائم خار پاشنه فرد باید در اولین فرصت برای پیگیری و درمان خار پاشنه به پزشک مراجعه کند. معمولا پزشکان سریع راه تشخیص دقیق را استفاده از اشعه ایکس می دانند.

آشنایی با انواع درمان خار پاشنه

درمان‌ های غیرجراحی خار پاشنه

انجام ورزش های مناسب و تمرین های کششی

استفاده از باند های مخصوص جهت حفاظت تاندون ها و عضلات ناحیه

داشتن استراحت کافی و عدم فشار آوردن به پا و یا ایستادن به مدت طولانی

بهره مندی از اثرات مفید کمپرس آب سرد

استفاده از کفی هایی که هنگام راه رفتن از میزان فشار وارده بر کف پا می کاهند.

طبق نظر پزشک برای درمان خار پاشنه می توان از دستگاه های ارتوتیک استفاده کرد. این لوازم موجب می شوند تا بدفرمی و ناهنجاری های پا رفع شوند. همچنین برخی از پزشکان اسپلینت هایی را برای استفاده در شب برای بیماران تجویز می کنند که تاثیر بسزایی در درمان این عارضه دارد.

مصرف دارو های ضدالتهابی و یا تزریق کورتیزون که درد و التهاب را به طور چشمگیری کاهش می دهد. حتما دقت داشته باشید که کورتیزون یک داروی قوی است.

درمان‌ جراحی خار پاشنه

اکثریت بیماران جهت درمان خار پاشنه از روش های غیرجراحی بهره می برند و سلامت خود را به دست می آورند. معمولا زمانی بین نه ماه تا یکسال برای درمان غیرجراحی در نظر گرفته می شود و در صورتی که فرد طی این بازه زمانی درمان نشود گزینه های جراحی روی کار خواهند آمد. روش های جراحی خار پاشنه شامل: برداشت و حذف خار پاشنه و رها نمودن فاشیای پلانتار می باشد.

انجام برخی از آزمایشات قبل از درمان خار پاشنه با جراحی می تواند تعیین کند که آیا این روش برای بیمار مناسب است یا خیر؟ باید توجه داشت که بیماران به مراقبت های پس از جراحی خار پاشنه باید اهمیت ویژه ای دهند و اجرای دستور العمل های لازم سبب بهبود سریع بیمار آن ها خواهد شد.

بهترین درمان خار پاشنه با روش خانگی

اگر تمایل دارید با استفاده از یک روش بی دردسر و آسان خار پاشنه را درمان کنید بهتر است که از دستور زیر استفاده نمائید تا نتایجی عالی را در مدت زمانی کوتاه در اختیار داشته باشید. بدین ترتیب نیاز است که شما تا دو  هفته و بصورت یک شب در میان دستور زیر را اجرا کنید:

درمان خانگی خار پاشنه
درمان خانگی خار پاشنه

قبل از اینکه بخوابید پای خود را به مدت یک ربع درون آب داغ بگذارید. توجه کنید که بهتر است هر پنج دقیقه مقداری آب داغ به لگن بیفزایید تا از درجه حرارت آب کاسته نشود. میزان داغی آب باید قابل تحمل باشد و برای بیمار آزاردهنده نباشد.

پس از اتمام این زمان پا را کاملا خشک کنید و با استفاده از روغن زیتون یا کرچک و کمی پودر زنجبیل و دارچین آن را به خوبی و در حدود ده دقیقه ماساژ دهید. طی این زمان روغن به بهترین نحو جذب پا می شود و سپس با پیچاندن یک پلاستیک به دور پا بگذارید تا صبح آغشته به مواد مذکور بماند. صبح پای خود را کاملا بشویید و این روش درمان خار پاشنه را ادامه دهید تا به طور کامل درمان شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *